Ordinul nr. 520/2005
pentru aprobarea Instructiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată
prezumat în vigoare 1 act modificator
Legături cu alte acte
Ce i s-a întâmplat acestui act
Modificat prin 1
- Ordinul nr. 1638/2005 2 noiembrie 2005 privind modificarea și completarea Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 520/2005 p…
În temeiul
art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 208/2005
privind organizarea și functionarea Ministerului Finanțelor Publice și a Agentiei Naționale de Administrare Fiscală,
având în vedere
art. 47 din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
ministrul finanțelor publice emite următorul ordin:
Articolul 1
Se aprobă Instrucțiunile de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, prevăzute în anexa nr. 1 la prezentul ordin.
Articolul 2
Prevederile prezentului ordin nu se aplică pentru corectarea erorilor de înregistrare în evidentele plătitorilor a taxei pe valoarea adăugată, caz în care se aplică prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la corectarea de către contribuabili a taxei pe valoarea adăugată.
Articolul 3
Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Articolul 4
Directia generală de gestiune a impozitelor și contribuțiilor, Directia generală de colectare a creanțelor bugetare, Directia generală a tehnologiei informatiei, directiile generale ale finanțelor publice judetene și a municipiului București și Directia generală de administrare a marilor contribuabili vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Articolul 5
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanțelor publice, Ionel Popescu București, 25 aprilie 2005. Nr. 520.
Anexa 1 INSTRUCTIUNI
de corectare a erorilor materiale din deconturile
de taxă pe valoarea adăugată
1. Deconturile de taxă pe valoarea adăugată depuse de către persoanele impozabile pot fi corectate din punct de vedere al erorilor materiale de către organul fiscal competent, la inițiativa acestuia sau la solicitarea plătitorului.
2. Prin procedura de corectare de către organul fiscal competent a deconturilor de taxă pe valoarea adăugată depuse pot fi corectate erori materiale de tipul:
- erori de transcriere, cum sunt:
● preluarea eronată a sumelor din jurnale;
● inversarea unor cifre din sumele trecute în decont;
● preluarea eronată a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare (declararea eronată a soldului de plată din decontul perioadei fiscale anterioare înscris la rândul 22 din decontul de taxă pe valoarea adăugată);
- înregistrarea în decont a diferentelor de taxă pe valoarea adăugată de plată constatate de către organele de control, contrar reglementărilor legale în materie;
- erori provenind din înscrierea în decontul de taxă pe valoarea adăugată a sumelor solicitate la rambursare în perioada anterioară.
3. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată se poate face în cadrul termenului de prescriptie de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a fost depus decontul supus corectării.
Depunerea solicitării de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată după expirarea termenului de prescriptie constituie o recunoastere voluntară a taxei pe valoarea adăugată de plată și a diferentelor de taxă pe valoarea adăugată de plată astfel stabilite, acestea fiind considerate legal datorate.
4. Corectarea decontului de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prezentei proceduri, nu este posibilă pentru perioade fiscale care au fost supuse inspecției fiscale sau pentru care este în curs de derulare o inspecție fiscală.
5. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată se realizează de către compartimentul de analiză a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu optiune de rambursare, denumit în continuare compartiment de specialitate.
6. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată din inițiativa organului fiscal se poate efectua astfel:
a) în cazul în care în decontul depus se poate identifica tipul erorii (respectiv eroare de calcul sau preluarea eronată a sumelor din decontul perioadei anterioare sau din evidentele de taxă pe valoarea adăugată), corectarea se va efectua, din proprie inițiativă, de către compartimentul de specialitate;
b) dacă în decont se constată erori a căror cauză nu poate fi stabilită, compartimentul de specialitate va notifica în scris plătitorul și va solicita prezentarea plătitorului la sediul său, cu documente justificative, pentru a da informații și lămuriri necesare corectării erorilor semnalate. Solicitarea va cuprinde obligatoriu:
● data, ora și locul stabilite pentru prezentarea plătitorului;
● baza legală a solicitării;
● scopul solicitării;
● documentele pe care urmează să le prezinte plătitorul (necesare corectării erorilor).
7. În cazul corectării erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată la solicitarea plătitorului, se procedează astfel:
a) plătitorul depune solicitarea de corectare a erorilor materiale la registratura organului fiscal competent sau la postă, prin scrisoare recomandată;
b) compartimentul de specialitate va comunică în scris plătitorului data, ora și locul la care trebuie să se prezinte, precum și documentele necesare justificării erorilor.
8.1. În vederea corectării erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată, compartimentul de specialitate, pe baza constatărilor proprii sau în baza documentelor prezentate de plătitor, întocmeste un referat în care înscrie constatările referitoare la erorile pentru care s-a solicitat corectarea decontului de taxă pe valoarea adăugată, precum și modul în care se vor corecta aceste erori.
8.2. În baza referatului, organul fiscal emite decizia de corectare.
Decizia de corectare a erorilor materiale este structurată conform modelului decontului de taxă pe valoarea adăugată și se completează numai la rândurile care au suferit modificări cu diferentele în plus sau în minus fată de suma declarată initial, conform anexei nr. 2 la ordin.
Decizia de corectare se semnează de seful compartimentului de specialitate și se aprobă de către conducătorul organului fiscal.
Decizia de corectare se întocmeste în două exemplare, dintre care unul se comunică plătitorului, iar cel de-al doilea se arhivează la dosarul fiscal al acestuia.
8.3. Modificările din decizia de corectare se operează de către organul fiscal în Registrul jurnal obligații declarate la bugetul general consolidat, iar ulterior se operează în evidenta analitică pe plătitori.
9.1.1. În situația în care, în urma corectării erorilor, rezultă o sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată, plătitorul o va prelua în decontul perioadei fiscale următoare la secțiunea "Regularizări", rândul "Soldul sumei negative a taxei pe valoarea adăugată reportată din perioada precedentă, pentru care nu s-a solicitat rambursare".
9.1.2. Diminuarea obligației declarate initial în decontul de taxă pe valoarea adăugată are efect asupra accesoriilor de la data comunicării deciziei de corectare sau a înstiintării transmise de organul fiscal competent; accesoriile calculate anterior nu se modifică.
9.2. În situația în care, în urma corectării erorilor, rezultă o sumă pozitivă de taxă pe valoarea adăugată, plătitorul o va prelua în decontul perioadei fiscale următoare la secțiunea "Regularizări", rândul "Soldul TVA de plată din decontul perioadei fiscale precedente neachitate până la data depunerii decontului de TVA". Termenul de plată a diferenței pozitive de taxă pe valoarea adăugată se stabileste, potrivit reglementărilor legale, în functie de data comunicării deciziei de corectare sau a înstiintării, după caz. Suplimentarea obligației initial declarate în decontul de taxă pe valoarea adăugată generează accesorii, stabilite de la data depunerii decontului initial până la data stingerii obligației.
Anexa 2 MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE
Agenția Națională de Administrare Fiscala
Administrația Finanțelor Publice .........
Nr. Înregistrare ...... Data ...........
DECIZIE DE CORECTARE A ERORILOR MATERIALE DIN DECONTUL
DE TAXA PE VALOAREA ADĂUGATA DEPUS PENTRU LUNA ........
DATE DE IDENTIFICARE A PLĂTITORULUI
Denumirea platitorului
Codul de identificare fiscala
Județul
Localitatea
Strada
Nr
Bloc
Scara
Ap.
Cod postal
Sector
Tel
Fax
TAXA PE VALOAREA ADAUGATA COLECTATA
- lei -
Denumirea indicatorilor
Valoare
TVA
1
Livrări de bunuri/prestări de servicii în tara
Cota 19%
1
2
Livrări de bunuri/prestări de servicii în tara
Cota 9%
2
3
Regularizări
3
4
Operațiuni scutite cu drept de deducere și
operațiuni pentru care locul livrarii/prestarii
este în străinătate, cu drept de deducere
4
5
Operațiuni scutite fără drept de deducere și
operațiuni pentru care locul livrării/prestarii
este în strainatate, fără drept de deducere
5
6
TOTAL rd.1+rd.2+rd.3+rd.4+rd.5
6
7
PRO RATA %
7
TAXA PE VALOAREA ADĂUGATA DEDUCTIBILA
-lei -
Denumirea indicatorilor
Valoare
TVA
8
Achiziții de bunuri/servicii destinate realizării
de operațiuni care dau drept de deducere
8
9
Regularizări
9
10
Achiziții de bunuri/servicii destinate atât
realizării operațiunilor care dau drept de
deducere cât și celor care nu dau drept de
deducere
10
11
Regularizări
11
12
Taxa de dedus
rd.8+rd.9+[(rd.10+rd.11)*(rd.7/100)]
12
13
Achiziții de bunuri/servicii destinate
realizării de operațiuni care nu dau drept
de deducere
13
14
Regularizări
14
15
Achiziții scutite de TVA
15
16
TVA efectiv restituita cumpărătorilor străini,
inclusiv comisionul unităților autorizate
16
17
Regularizări la finele anului conf. pro rata
17
18
TOTAL TVA DE DEDUS
rd.12-rd.16+rd.17
18
19
TOTAL ACHIZIȚII
(rd.8+rd.9+rd.10+rd.11+rd.13+rd.14+rd.15)
19
20
Suma negativa a taxei pe valoarea adăugata în
perioada de raportare
rd.18-rd.6
20
21
Taxa de plată în perioada de raportare
rd.6-rd.18
21
Regularizări
22
Soldul TVA de plată din decontul perioadei
fiscale precedente
(rd. 26 din decontul precedent) neachitata până
la data depunerii decontului de TVA
22
23
TVA de plată cumulat (rd. 21+rd. 22)
23
24
Soldul sumei negative a taxei pe valoarea
adăugata reportată din perioada precedenta,
pentru care nu s-a solicitat rambursare
rd. 27 din decontul precedent)
24
25
Suma negativa a TVA cumulata(rd. 20+rd. 24)
25
26
Sold TVA de plată la sfârșitul perioadei de
raportare (rd.23-rd.25)
26
27
Soldul sumei negative de TVA la sfârșitul
perioadei de raportare
(rd.25-rd.23)
27
În baza Ordinului ministrului finanțelor publice nr. ..../2005 și a
art. 47 din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscala, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prezenta decizie este completata numai la rândurile care au suferit modificări (cu diferentele în plus sau în minus).
Corectarea erorilor a fost efectuata din inițiativa:
- organului fiscal și plătitorul a fost înștiințat prin adresa nr. ....
- la solicitarea plătitorului prin adresa nr. ....
Prezenta Decizie de corectare poate fi contestata în termen de 30 de zile de la data comunicării, sub sancțiunea decăderii, la organul fiscal emitent.
Conducătorul organului fiscal
Șeful compartimentului
(Semnătura și stampila)
de specialitate
(Semnătura)
------------
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.