Ordin · Ministerul Finanțelor Publice

Ordinul nr. 1330/2005

pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 967/2005 privind aprobarea Metodologiei de soluționare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare

prezumat în vigoare

Data actului
12 septembrie 2005
Emitent
Ministerul Finanțelor Publice
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 883 din 3 octombrie 2005
Citează
4 acte
Structură
3 articole · 12.381 caractere
Sursă
legislatie.just.ro

Legături cu alte acte

Ce face acest act

Modifică 1

  • Ordinul nr. 967/2005 6 iulie 2005 privind aprobarea Metodologiei de soluționare a deconturilor cu sume negative de taxa pe v…

În temeiul

art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 208/2005

privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice și a Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare,

în temeiul art. 149 alin. (5) al titlului VI "Taxa pe valoarea adăugată" din

Legea nr. 571/2003

privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și al

art. 82 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003

privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare,

ministrul finanțelor publice emite următorul ordin:

Articolul I

Metodologia de soluționare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare, aprobată prin

Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 967/2005 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 698 din 3 august 2005, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La capitolul II, litera A, punctul 4 va avea următorul cuprins:

"4. Deconturi cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare cu risc fiscal mediu

(1) Dacă decontul cu opțiune de rambursare se încadrează în categoria de risc fiscal mediu, organul fiscal va proceda la efectuarea analizei documentare.

(2) Pentru efectuarea analizei documentare, organul fiscal va comunică în scris plătitorului documentele care trebuie prezentate, data, ora și locul întâlnirii, precum și numele și prenumele persoanei din cadrul compartimentului de specialitate, care se ocupă de analiză.

Neprezentarea, în termenul stabilit de organul fiscal, a documentelor solicitate pentru efectuarea analizei documentare atrage după sine încadrarea în gradul de risc fiscal mare și soluționarea cu inspecție fiscală anticipată.

Termenul legal de soluționare se prelungește cu perioada cuprinsă între data emiterii înștiințării pentru prezentarea documentelor și data prezentării documentelor la organul fiscal, potrivit

art. 199 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003

privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(3) În cazuri temeinic justificate plătitorul poate solicita organului fiscal amânarea termenului de prezentare a documentelor.

În cazul aprobării amânării, termenul legal de soluționare se prelungește cu perioada cuprinsă între data emiterii înștiințării pentru prezentarea documentelor și data prezentării documentelor solicitate pentru efectuarea analizei, potrivit

art. 199 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 , republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(4) În urma efectuării analizei documentare deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare pentru care au putut fi justificate sumele solicitate la rambursare se aprobă și se emite decizie de rambursare.

(5) Dacă sumele solicitate la rambursare nu au putut fi justificate cu ocazia analizei documentare, decontul respectiv se încadrează la gradul de risc fiscal mare și se soluționează cu inspecție fiscală anticipată."

2. La capitolul II, litera A, punctul 5 va avea următorul cuprins:

"5. Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare cu risc fiscal mare se transmit la compartimentul cu atribuții de inspecție fiscală.

(1) După efectuarea inspecției fiscale compartimentul cu atribuții în acest domeniu va întocmi raportul de inspecție fiscală.

(2) În cazul în care TVA deductibilă sau colectată se modifică față de sumele înscrise în decontul de TVA, se va întocmi decizia de impunere privind obligațiile fiscale suplimentare stabilite de inspecția fiscală, care are și rol de decizie de rambursare a TVA.

(3) În cazul în care cu ocazia inspecției fiscale nu sunt stabilite diferențe față de suma solicitată la rambursare, decizia de rambursare a TVA se emite de către compartimentul de specialitate."

3. La capitolul II, litera B1, punctul 7.1 va avea următorul cuprins:

"7.1. SIN-ul semestrial stabilit potrivit pct. 6 se actualizează lunar, până la data de 5 a fiecărei luni, numai pentru plătitorii care se află în una dintre următoarele situații:

- li se înscriu fapte în cazierul fiscal;

- prezintă cel puțin două renunțări la opțiunea de rambursare în ultimele 6 luni;

- sunt plătitori nou-înființați și au beneficiat 3 perioade de raportare consecutiv de rambursări cu inspecție fiscală anticipată și la care au fost stabilite diferențe de taxă mai mici de 2%;

- pe baza informațiilor deținute activitatea de inspecție fiscală le stabilește risc fiscal mare."

4. La capitolul II, litera B1, punctul 7.2 va avea următorul cuprins:

"7.2. Stabilirea riscului fiscal mare al unui plătitor se realizează de către compartimentul de specialitate, pe baza informațiilor primite de la organele de inspecție fiscală pentru contribuabilul respectiv.

Astfel, organul fiscal cu atribuții de inspecție fiscală va oferi informații referitoare la contribuabilii pentru care au fost primite solicitări de la alte instituții, de efectuare a inspecției fiscale în scopul cercetării unor fapte de evaziune fiscală, cei pentru care au fost transmise organelor de cercetare penală sesizări în legătură cu constatările efectuate cu ocazia inspecției fiscale care cuprind fapte ce ar putea întruni elementele constitutive ale infracțiunii, precum și orice alte informații pe care le consideră importante în stabilirea riscului fiscal mare.

Informațiile vor fi transmise pe baza unui referat motivat, aprobat de conducerea organului de inspecție fiscală, până la data de 5 a lunii următoare celei în care au fost primite solicitările sau au fost înaintate sesizări. Referatul va cuprinde toți contribuabilii în cauză. Societățile cuprinse în referatele trimise compartimentului de specialitate vor fi înscrise de către acesta din urmă într-o bază de date specială.

Schimbarea încadrării din categoria de risc fiscal mare și ștergerea din baza de date specială se fac tot la propunerea organului de inspecție fiscală, prin referat motivat transmis compartimentului de specialitate până la data de 5 a fiecărei luni."

5. La capitolul II, litera B2, se introduce un nou punct, punctul 4^1, cu următorul cuprins:

"4^1. Înainte de compararea sumei solicitate cu SIN-ul se verifică, în evidența specială, pentru fiecare plătitor, dacă există deconturi cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare depuse în perioade anterioare și nesoluționate.

În această situație decontul va fi soluționat odată cu deconturile anterioare, fiind încadrat în aceeași categorie de risc fiscal ca acestea."

6. La capitolul II, litera B2, punctul 6 va avea următorul cuprins:

"6. Dacă suma solicitată la rambursare este mai mare decât SIN-ul final, programul informatic semnalează acest aspect și generează lista plătitorilor care se află în această situație, în vederea efectuării analizei individuale.

Dacă suma solicitată la rambursare provine din mai mult de 12 perioade de raportare lunare, respectiv 4 perioade de raportare trimestriale, se abandonează reconstituirea sumei, decontul fiind considerat cu risc fiscal mare, și se transmite a doua zi compartimentului cu atribuții în domeniul inspecției fiscale, pe bază de borderou."

7. La capitolul II, litera C, punctul 3 va avea următorul cuprins:

"3. Dacă în urma inspecției fiscale se stabilesc diferențe care afectează suma solicitată la rambursare, compartimentul cu atribuții în domeniul inspecției fiscale emite decizia de impunere privind obligațiile fiscale suplimentare stabilite de inspecția fiscală, care are și rol de decizie de rambursare a TVA, pe care o comunică plătitorului."

8. La capitolul II, litera C, punctul 5 va avea următorul cuprins:

"5. În maximum 35 de zile calendaristice de la data depunerii decontului compartimentul cu atribuții de inspecție fiscală va transmite compartimentului de specialitate dosarul solicitării, împreună cu raportul de inspecție fiscală, precum și, după caz, decizia de impunere privind obligațiile fiscale suplimentare stabilite de inspecția fiscală."

9. La capitolul II, litera D, punctul 1 va avea următorul cuprins:

"1. La sfârșitul fiecărei zile compartimentul de specialitate va transmite compartimentului de colectare, în vederea compensării și/sau restituirii, atât deciziile de rambursare a TVA, aprobate, cât și deciziile de impunere privind obligațiile fiscale suplimentare stabilite de inspecția fiscală, aprobate."

10. La capitolul II, litera E, punctul 1 va avea următorul cuprins:

"1. Compartimentul de colectare va reține decizia de rambursare sau, după caz, decizia de impunere privind obligațiile fiscale suplimentare stabilite de inspecția fiscală și un exemplar din nota de compensare și/sau din nota de restituire/rambursare și va transmite compartimentului de specialitate cel mai târziu a doua zi două exemplare din notă, un exemplar pentru a fi comunicat plătitorului și un exemplar în vederea arhivării."

11. La capitolul II, litera E, punctul 2 va avea următorul cuprins:

"2. După operarea datelor privind soluționarea decontului cu sume negative cu opțiune de rambursare în evidența specială, compartimentul de specialitate va transmite dosarul solicitării compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, pentru arhivare.

Dosarul solicitării va cuprinde:

- decontul cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare;

- fișa de calcul a SIN-ului;

- fișa de analiză de risc;

- referatul pentru analiză documentară și/sau raportul de inspecție fiscală, după caz;

- decizia de rambursare a TVA, emisă de compartimentul de specialitate sau decizia de impunere privind obligațiile fiscale suplimentare stabilite de inspecția fiscală, emisă de compartimentul cu atribuții de inspecție fiscală, după caz;

- nota de compensare și/sau nota de restituire/ rambursare cuprinzând data la care s-a efectuat operațiunea de compensare și/sau restituire."

12. La anexa nr. 1 la metodologie "Fișa de calcul a Standardului Individual Negativ", litera D "Indicatori", punctul 2 "Grad de îndatorare", se elimină primul rând «mai mic sau egal cu 0», iar al doilea rând va avea următorul cuprins: «mai mare sau egal cu 0 și mai mic sau egal cu 1». Acest indicator se completează numai dacă există capital împrumutat (datorii ce trebuie plătite într-o perioadă mai mare de 1 an) și capitalul propriu este pozitiv.

13. La anexa nr. 3 la metodologie "Evidența deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare", la punctul 1, rândul 4 va avea următorul cuprins:

"CU - în cazul soluționării cu control ulterior, pentru cazurile speciale de rambursare de la cap. III"

14. La anexa nr. 10 la metodologie "Fișa de calcul a Standardului Individual Negativ pentru marii contribuabili", litera D "Indicatori", punctul 2 "Grad de îndatorare", se elimină primul rând «mai mic sau egal cu 0», iar al doilea rând va avea următorul cuprins: «mai mare sau egal cu 0 și mai mic sau egal cu 1». Acest indicator se completează numai dacă există capital împrumutat (datorii ce trebuie plătite într-o perioadă mai mare de 1 an) și capitalul propriu este pozitiv.

Articolul II

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Articolul III

Direcția generală de gestiune a impozitelor și contribuțiilor, Direcția generală de reglementare a colectării creanțelor bugetare și Direcția de metodologie și proceduri pentru inspecția fiscală din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Direcția generală a tehnologiei informației din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, precum și direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

p. Ministrul finanțelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
București, 12 septembrie 2005.
Nr. 1.330.

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.