Convenția din 7 octombrie 2006
între România și Regatul Țărilor de Jos pentru Antilele Olandeze privind schimbul automat de informații referitoare la veniturile din economii sub forma plăților de dobânzi, convenită prin schimb de scrisori
prezumat în vigoare
A. Scrisoare din partea României
Doamnă/Domnule,
Am onoarea să mă refer la textele "Convenției între Regatul Țărilor de Jos pentru Antilele Olandeze și (Belgia, Austria și Luxemburg) privind schimbul automat de informații referitoare la veniturile din economii sub forma plăților de dobânzi", "Convenției între Regatul Țărilor de Jos pentru Antilele Olandeze și (statul membru UE, altul decât Belgia, Austria și Luxemburg) privind schimbul automat de informații referitoare la veniturile din economii sub forma plăților de dobânzi", "Convenției între Regatul Țărilor de Jos pentru Aruba și (statul membru UE, altul decât Belgia, Austria și Luxemburg) privind schimbul automat de informații referitoare la veniturile din economii sub forma plăților de dobânzi" și, respectiv, "Convenției între Regatul Țărilor de Jos pentru Aruba și (Belgia, Austria și Luxemburg) privind schimbul automat de informații referitoare la veniturile din economii sub forma plăților de dobânzi", rezultate în urma negocierilor cu Antilele Olandeze și cu Aruba cu privire la un acord de impunere a veniturilor din economii și care sunt anexate sub forma anexelor I, II, III și IV la Rezultatul lucrărilor Grupului de lucru la nivel înalt al Consiliului de Miniștri al Uniunii Europene din 12 martie 2004 (doc. 7.660/1/04 REV 1 FISC 68 + COR 1).
Având în vedere textele precizate mai sus, am onoarea de a vă propune Convenția privind schimbul automat de informații referitoare la veniturile din economii sub forma plăților de dobânzi, așa cum este aceasta inclusă în apendicele 1 la prezenta scrisoare, precum și angajamentul nostru reciproc de a îndeplini cât mai repede posibil formalitățile constituționale interne pentru intrarea în vigoare a acestei convenții și de a ne notifica reciproc, fără întârziere, atunci când aceste formalități sunt îndeplinite.
Până la îndeplinirea completă a acestor proceduri interne și până la intrarea în vigoare a acestei convenții privind schimbul automat de informații referitoare la veniturile din economii sub forma plăților de dobânzi, am onoarea de a vă propune ca România și Regatul Țărilor de Jos pentru Antilele Olandeze să aplice în mod provizoriu această convenție, în cadrul dispozițiilor noastre constituționale naționale, cu începere de la data aderării României la Uniunea Europeană.
Am onoarea de a vă propune ca, dacă cele precizate mai sus sunt convenabile guvernului dumneavoastră, prezenta scrisoare și confirmarea dumneavoastră să constituie un acord între România și Regatul Țărilor de Jos pentru Antilele Olandeze.
Vă rog să acceptați, doamnă/domnule, asigurarea considerației noastre celei mai înalte.
Pentru România,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu,
ministrul finanțelor publice
Întocmită la București la 7 octombrie 2006, în limbile română, olandeză și engleză, în 3 exemplare.
B. Scrisoare din partea Antilelor Olandeze
Domnule,
Am onoarea să confirm primirea scrisorii dumneavoastră din data de 7 octombrie 2006, având următorul conținut:
"Doamnă/Domnule,
Am onoarea să mă refer la textele «Convenției între Regatul Țărilor de Jos pentru Antilele Olandeze și (Belgia, Austria și Luxemburg) privind schimbul automat de informații referitoare la veniturile din economii sub forma plăților de dobânzi», «Convenției între Regatul Țărilor de Jos pentru Antilele Olandeze și (statul membru UE, altul decât Belgia, Austria și Luxemburg) privind schimbul automat de informații referitoare la veniturile din economii sub forma plăților de dobânzi», «Convenției între Regatul Țărilor de Jos pentru Aruba și (statul membru UE, altul decât Belgia, Austria și Luxemburg) privind schimbul automat de informații referitoare la veniturile din economii sub forma plăților de dobânzi» și, respectiv, al «Convenției între Regatul Țărilor de Jos pentru Aruba și (Belgia, Austria și Luxemburg) privind schimbul automat de informații referitoare la veniturile din economii sub forma plăților de dobânzi», rezultate în urma negocierilor cu Antilele Olandeze și cu Aruba cu privire la un acord de impunere a veniturilor din economii și care sunt anexate sub forma anexelor I, II, III și IV la Rezultatul lucrărilor Grupului de lucru la nivel înalt al Consiliului de Miniștri al Uniunii Europene din 12 martie 2004 (doc. 7660/1/04 REV 1 FISC 68 + COR 1).
Având în vedere textele precizate mai sus, am onoarea de a vă propune Convenția privind schimbul automat de informații referitoare la veniturile din economii sub forma plăților de dobânzi, așa cum este aceasta inclusă în apendicele 1 la prezenta scrisoare, precum și angajamentul nostru reciproc de a îndeplini cât mai repede posibil formalitățile constituționale interne pentru intrarea în vigoare a acestei convenții și de a ne notifica reciproc fără întârziere atunci când aceste formalități sunt îndeplinite.
Până la îndeplinirea completă a acestor proceduri interne și până la intrarea în vigoare a acestei convenții privind schimbul automat de informații referitoare la veniturile din economii sub forma plăților de dobânzi, am onoarea de a vă propune ca România și Regatul Țărilor de Jos pentru Antilele Olandeze să aplice în mod provizoriu această convenție, în cadrul dispozițiilor noastre constituționale naționale, cu începere de la data aderării României la Uniunea Europeană.
Am onoarea de a vă propune ca, dacă cele precizate mai sus sunt convenabile guvernului dumneavoastră, prezenta scrisoare și confirmarea dumneavoastră să constituie un acord între România și Regatul Țărilor de Jos pentru Antilele Olandeze.
Vă rog să acceptați, doamnă/domnule, asigurarea considerației mele celei mai înalte."
Sunt în măsură să confirm că Antilele Olandeze sunt de acord cu conținutul scrisorii dumneavoastră.
Vă rog să acceptați, domnule, asigurarea considerației noastre celei mai înalte.
Pentru Antilele Olandeze,
E.T.M. De Lannooy,
ministrul finanțelor
Întocmită la Willemstad la 20 octombrie 2006, în limbile română, olandeză și engleză, în 3 exemplare.
Apendicele 1
CONVENȚIE
între România și Regatul Țărilor de Jos pentru Antilele Olandeze privind schimbul automat de informații referitoare la veniturile din economii sub forma plăților de dobânzi
Întrucât:
1. Art. 17 alin. (2) din
Directiva 2003/48/CEE
(directiva) Consiliului Uniunii Europene (Consiliul) privind impunerea veniturilor din economii prevede că statele membre adoptă și publică actele cu putere de lege și actele administrative necesare pentru a se conforma directivei de la 1 ianuarie 2005, cu condiția ca:
- Confederația Elvețiană, Principatul Liechtenstein, Republica San Marino, Principatul Monaco și Principatul Andorra să aplice de la aceeași dată măsuri echivalente celor cuprinse în directivă, în conformitate cu acordurile încheiate de acestea cu Comunitatea Europeană, în urma deciziilor adoptate în unanimitate de către Consiliu;
- toate acordurile sau alte aranjamente să fie în vigoare, prevăzând că toate teritoriile dependente sau asociate relevante aplică de la acea dată schimbul automat de informații în același mod cu cel prevăzut în cap. II din directivă sau, pe parcursul perioadei de tranziție definite la art. 10, aplică un impozit prin reținere la sursă în aceleași condiții ca și cele prevăzute la art. 11 și 12.
2. La 19 iulie 2004 ( Decizia 2004/587/CE
a Consiliului), Consiliul a modificat data aplicării directivei, data de 1 ianuarie 2005 fiind înlocuită cu data de 1 iulie 2005.
3. La 24 iunie 2005, Consiliul:
- a luat notă de faptul că cele 25 de state membre, 5 state europene (Principatul Andorra, Principatul Liechtenstein, Principatul Monaco, Republica San Marino și Confederația Elvețiană), 3 teritorii dependente ale Coroanei Britanice (Guernsey, Insula Man și Jersey) și 7 teritorii dependente sau asociate din regiunea Caraibelor (Antilele Olandeze, Aruba, Anguilla, Insulele Virgine Britanice, Insulele Cayman, Montserrat, Insulele Turks și Caicos) au confirmat aplicarea măsurilor convenite de impunere a veniturilor din economii, începând cu 1 iulie 2005 (accept);
- a adoptat "nota de accept" (doc. 10.038/05 FISC 69) care a declanșat aplicarea de către toate cele 40 de părți la acord a măsurilor convenite de impunere a veniturilor din economii începând cu 1 iulie 2005;
- a autorizat Secretariatul Consiliului să facă cunoscute țărilor și teritoriilor terțe relevante și publicului "nota de accept" și informațiile referitoare la convențiile bilaterale de impunere a veniturilor din economii și la directiva privind impunerea veniturilor din economii.
4. Antilele Olandeze nu fac parte din teritoriul fiscal al Uniunii Europene, dar constituie, în sensul directivei, un teritoriu asociat la Uniunea Europeană și, în această calitate, nu sunt legate de dispozițiile directivei. Cu toate acestea, Regatul Țărilor de Jos pentru Antilele Olandeze, în temeiul unui acord între Antilele Olandeze și Țările de Jos, își exprimă voința de a încheia acorduri cu statele membre ale Uniunii Europene pentru a aplica, începând cu 1 iulie 2005, un impozit prin reținere la sursă în aceleași condiții ca și cele prevăzute la art. 11 și 12 din directivă pe parcursul perioadei de tranziție definite la art. 10 din aceasta și pentru a aplica, după expirarea perioadei de tranziție, schimbul automat de informații în același mod ca și cel prevăzut în cap. II din directivă.
5. Așa cum se arată la alineatul precedent, acordul dintre Antilele Olandeze și Țările de Jos depinde de adoptarea de către toate statele membre a actelor cu putere de lege și a actelor administrative necesare pentru a se conforma directivei, precum și de îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 17 din directivă.
6. Prin prezenta convenție, Antilele Olandeze își exprimă acordul de a aplica dispozițiile directivei, sub rezerva dispozițiilor contrare convenite prin prezentul acord, în ceea ce privește beneficiarii efectivi care sunt rezidenți în România, iar România este de acord să aplice directiva în raport cu beneficiarii efectivi rezidenți în Antilele Olandeze.
Guvernul României și Guvernul Regatului Țărilor de Jos pentru Antilele Olandeze, în dorința de a încheia o convenție care să permită ca veniturile din economii sub forma plăților de dobânzi efectuate în unul dintre statele contractante către beneficiari efectivi, care sunt persoane fizice rezidente în celălalt stat contractant, să fie supuse impozitării efective în conformitate cu legile acestui din urmă stat contractant, în conformitate cu directiva și cu intențiile statelor contractante prezentate mai sus, au convenit următoarele:
Articolul 1
Domeniul general de aplicare
Prezenta convenție se aplică dobânzilor plătite de către un agent plătitor stabilit pe teritoriul unuia dintre statele contractante, cu scopul de a permite ca veniturile din economii sub forma plăților de dobânzi efectuate în unul dintre statele contractante către beneficiari efectivi care sunt persoane fizice rezidente în scopuri fiscale în celălalt stat contractant să fie supuse impozitării efective în conformitate cu legile acestui din urmă stat contractant.
Domeniul de aplicare al prezentei convenții se limitează la impunerea veniturilor din economii sub forma plăților de dobânzi la creanțe, excluzând, între altele, aspectele legate de impunerea pensiilor sau a beneficiilor din asigurări.
În ceea ce privește Regatul Țărilor de Jos, prezentul acord se aplică numai Antilelor Olandeze.
Articolul 2
Definiții
În sensul prezentei convenții, în cazul în care contextul nu impune altfel:
a) expresiile stat contractant și celălalt stat contractant înseamnă România sau Regatul Țărilor de Jos pentru Antilele Olandeze, după cum impune contextul;
b) Antilele Olandeze înseamnă acea parte a Regatului Țărilor de Jos care este situată în regiunea Caraibelor și care constă în teritoriile Insulelor Bonaire, Curacao, Saba, St. Eustatius și partea olandeză a St. Marteen;
c) partea contractantă care este stat membru al Uniunii Europene înseamnă România;
d) termenul directivă înseamnă
Directiva 2003/48/CE
a Consiliului Uniunii Europene din 3 iunie 2003 privind impunerea veniturilor din economii sub forma plăților de dobânzi, așa cum se aplică la data semnării prezentei convenții;
e) expresia beneficiar sau beneficiari efectivi înseamnă beneficiarul sau beneficiarii efectivi conform art. 2 din directivă;
f) termenul agent sau agenți plătitori înseamnă agentul sau agenții plătitori conform art. 4 din directivă;
g) expresia autoritate competentă înseamnă:
(i) în cazul României, autoritatea competentă a acelui stat conform art. 5 din directivă;
(îi) în cazul Antilelor Olandeze, ministrul finanțelor sau reprezentantul autorizat al acestuia;
h) expresia plată sau plăți de dobânzi înseamnă plata sau plățile de dobânzi conform art. 6 din prezenta convenție, ținându-se seama în mod corespunzător de art. 15 din directivă;
i) toți termenii nedefiniți altfel în prezenta convenție au sensul ce le este atribuit în directivă.
În sensul prezentei convenții, în cadrul dispozițiilor directivei la care face trimitere prezenta convenție expresia state membre se va citi state contractante.
Articolul 3
Identitatea și rezidența beneficiarilor efectivi
Fiecare stat contractant adoptă și asigură, pe teritoriul său, aplicarea procedurilor necesare pentru a permite agentului plătitor să identifice beneficiarii efectivi și rezidența acestora în sensul art. 4-6 din prezenta convenție. Aceste proceduri respectă standardele minime stabilite la art. 3 alin. (2) și (3) din directivă, cu precizarea că, în ceea ce privește Antilele Olandeze, în legătură cu alin. (2) lit. a) și alin. (3) lit. a) ale acelui articol, identitatea și rezidența beneficiarului efectiv se stabilesc pe baza informațiilor aflate la dispoziția agentului plătitor în temeiul aplicării dispozițiilor relevante din legile și regulamentele Antilelor Olandeze. Cu toate acestea, scutirile sau dispensele în vigoare, în cazul în care există, acordate la cerere beneficiarilor efectivi rezidenți în România în conformitate cu aceste dispoziții încetează să se aplice și nu se mai acordă alte scutiri sau dispense de această natură unor astfel de beneficiari efectivi.
Articolul 4
Schimbul automat de informații
Autoritatea competentă a statului contractant în care este stabilit agentul plătitor comunică informațiile menționate la art. 8 din directivă autorității competente a celuilalt stat contractant, stat de rezidență al beneficiarului efectiv.
Comunicarea informațiilor se efectuează automat și are loc cel puțin o dată pe an, în termen de 6 luni de la încheierea anului fiscal al statului contractant al agentului plătitor, pentru toate plățile de dobânzi efectuate în cursul acelui an.
Schimbul de informații conform prezentei convenții este tratat de statele contractante conform dispozițiilor art. 7 din
Directiva 77/799/CEE
.
Articolul 5
Dispoziții tranzitorii
Pe parcursul perioadei de tranziție menționate la art. 10 din directivă, în cazul în care beneficiarul efectiv este rezident în România și agentul plătitor este rezident în Antilele Olandeze, Antilele Olandeze percep un impozit prin reținere la sursă asupra plăților de dobânzi în cota de 15% în primii 3 ani ai perioadei de tranziție, de 20% în următorii 3 ani și, ulterior, de 35%. În cursul acestei perioade, Antilele Olandeze nu sunt obligate să aplice dispozițiile art. 4 din prezenta convenție, Antilele Olandeze primesc însă informații din partea României în conformitate cu respectivul articol.
Agentul plătitor percepe impozitul prin reținere la sursă în modul descris la art. 11 alin. (2) și (3) din directivă.
Impunerea impozitului prin reținere la sursă de către Antilele Olandeze nu împiedică România să impună veniturile în conformitate cu legea sa națională.
Pe parcursul perioadei de tranziție, Antilele Olandeze pot să prevadă că un agent economic care plătește sau garantează dobânzi către o entitate dintre cele menționate la art. 4 alin. (2) din directivă, stabilit în România, este considerat agent plătitor în locul entității și percepe impozitul prin reținere la sursă asupra acelor dobânzi, cu excepția cazului în care entitatea a acceptat în mod formal ca numele său, adresa și suma totală a dobânzilor ce îi sunt plătite sau garantate să fie comunicate în conformitate cu ultima literă a acelui alineat.
La încheierea perioadei de tranziție, Antilele Olandeze sunt obligate să aplice dispozițiile art. 4 din prezenta convenție și încetează să aplice impozitul prin reținere la sursă și împărțirea veniturilor prevăzute în prezentul articol și la art. 6 din prezenta convenție. În cazul în care, pe parcursul perioadei de tranziție, Antilele Olandeze optează să aplice dispozițiile art. 4 din prezenta convenție, acestea nu mai aplică impozitul cu reținere la sursă și împărțirea veniturilor prevăzute în prezentul articol și la art. 6 din prezenta convenție.
Articolul 6
Împărțirea veniturilor
Antilele Olandeze rețin 25% din veniturile generate de impozitul prin reținere la sursă menționat la art. 5 alin. (1) din prezenta convenție și transferă 75% din venituri în România.
Dacă Antilele Olandeze percep un impozit prin reținere la sursă în conformitate cu art. 5 alin. (4) din prezenta convenție, Antilele Olandeze rețin 25% din venituri și vor transfera României 75% din veniturile impozitului prin reținere la sursă perceput asupra plăților de dobânzi efectuate către entitățile menționate la art. 4 alin. (2) din directivă, stabilite în România.
Asemenea transferuri au loc cel târziu în cursul unui termen de 6 luni de la încheierea anului fiscal în Antilele Olandeze.
Antilele Olandeze adoptă măsurile necesare pentru a asigura funcționarea corespunzătoare a acestui sistem de împărțire a veniturilor.
Articolul 7
Excepții de la procedura de reținere la sursă
Antilele Olandeze pun la dispoziție una sau ambele proceduri prevăzute la art. 13 alin. (1) din directivă, pentru a asigura posibilitatea beneficiarilor efectivi de a solicita nereținerea la sursă a impozitului.
La solicitarea beneficiarului efectiv, autoritatea competentă din statul său contractant de rezidență în scopuri fiscale emite un certificat în conformitate cu art. 13 alin. (2) din directivă.
Articolul 8
Eliminarea dublei impuneri
România asigură eliminarea oricărei duble impuneri ce ar putea rezultă din impunerea impozitului prin reținere la sursă menționat la art. 5 din prezenta convenție, în conformitate cu dispozițiile art. 14 alin. (2) și (3) din directivă, sau asigură restituirea impozitului reținut.
Articolul 9
Alte impozite prin reținere la sursă
Convenția nu împiedică statele contractante să perceapă alte tipuri de impozite prin reținere la sursă în afara celui menționat la art. 5 din prezenta convenție, în conformitate cu legile naționale ale acestora sau cu convențiile de evitare a dublei impuneri.
Articolul 10
Transpunerea
Statele contractante adoptă și publică, până la data aderării României la Uniunea Europeană, actele cu putere de lege și actele administrative necesare pentru a se conforma prezentei convenții.
Articolul 11
Anexa
Textele directivei și art. 7 din
Directiva 77/799/CEE
a Consiliului Uniunii Europene din 19 decembrie 1977 privind asistența reciprocă între autoritățile competente din statele membre în domeniul impozitelor directe și indirecte, așa cum sunt aplicabile la data semnării prezentei convenții și la care face trimitere prezenta convenție, sunt anexate la prezenta convenție și constituie parte integrantă a acesteia. Textul art. 7 din
Directiva 77/799/CEE
se înlocuiește în această anexă cu textul articolului menționat din
Directiva 77/799/CEE
revizuită, dacă această directivă revizuită intră în vigoare înainte de data la care intră în vigoare dispozițiile prezentei convenții.
Articolul 12
Intrarea în vigoare
Prezenta convenție intră în vigoare în a 30-a zi sau, în caz de nevoie, în a 3-a zi după ultima dintre datele la care fiecare dintre guverne a notificat celuilalt, în scris, îndeplinirea formalităților necesare din punct de vedere constituțional în statele lor, iar dispozițiile sale produc efecte de la data aderării României la Uniunea Europeană.
Articolul 13
Denunțarea
Prezenta convenție rămâne în vigoare până la data la care este denunțată de către unul din statele contractante. Oricare dintre state poate denunța convenția, pe canale diplomatice, prin transmiterea unei notificări de denunțare cu cel puțin 6 luni înainte de încheierea oricărui an calendaristic, după expirarea unui termen de 3 ani de la intrarea sa în vigoare. În acest caz, convenția încetează să mai producă efecte pentru perioadele ce încep după încheierea anului calendaristic în cursul căruia a fost transmisă notificarea de denunțare.
Întocmită în limbile română, olandeză și engleză, toate versiunile fiind egal autentice. În cazul în care există divergențe de interpretare între versiunile în diferitele limbi ale textului, are prioritate versiunea în limba engleză.
Pentru România,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu,
ministrul finanțelor publice
Pentru Regatul Olandei
pentru Antilele Olandeze,
E.T.M. De Lannooy,
ministrul finanțelor
Anexa ──────
la convenție ──────────── "ARTICOLUL 7 Dispoziții privind confidențialitatea (1) Toate informațiile aduse la cunoștință unui stat membru conform prezentei directive sunt tratate în mod confidențial în acel stat în același mod ca și informațiile primite conform legislației naționale. În orice caz, aceste informații: - pot fi puse la dispoziția numai a persoanelor direct implicate în determinarea impozitului sau în controlul administrativ al acestei determinări; - pot fi furnizate numai în legătură cu proceduri judiciare ori administrative ce implică sancțiuni aplicate în vederea sau în legătură cu determinarea ori revizuirea impozitului și numai persoanelor direct implicate în aceste proceduri; aceste informații pot fi totuși dezvăluite în cursul audierilor publice sau în hotărârile judecătorești, dacă autoritatea competentă a statului membru ce furnizează informații nu formulează obiecții la data furnizării pentru prima dată a informațiilor; - nu sunt utilizate în nicio situație în alte scopuri în afara celor fiscale sau în legătură cu proceduri judiciare ori administrative ce implică sancțiuni aplicate în vederea sau în legătură cu determinarea sau revizuirea impozitului. De asemenea, statul membru poate prevedea ca informațiile menționate în primul paragraf să fie utilizate pentru determinarea altor impozite și taxe aflate sub incidența art. 2 din Directiva 76/308/CEE . (2) Prevederile alin. (1) nu obligă un stat membru ale cărui legislație și practică administrativă stabilesc, în scopuri interne, limite mai stricte decât cele cuprinse în respectivul alineat să furnizeze informații dacă statul în cauză nu se angajează să respecte acele limite mai stricte. (3) Fără a aduce atingere dispozițiilor alin. (1), autoritățile competente ale statului membru care furnizează informații pot permite ca acestea să fie folosite în alte scopuri în statul solicitant dacă, în conformitate cu legislația statului furnizor de informații, informațiile pot fi utilizate în împrejurări similare în statul furnizor de informații în scopuri similare. (4) În cazul în care autoritatea competentă a unui stat membru consideră că informațiile pe care le-a primit de la autoritatea competentă a unui alt stat membru pot fi utile autorității competente a unui al treilea stat membru, ea poate transmite aceste informații autorității competente a acestui al treilea stat, cu acordul autorității competente ce a furnizat informațiile." _________
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.