Ordinul nr. 20/2010
pentru modificarea și completarea Procedurii privind stingerea creanțelor reprezentând impozite, taxe și alte venituri datorate bugetului de stat și/sau a creanțelor reprezentând contribuții sociale administrate de Ministerul Economiei și Finanțelor prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile proprietate a debitorilor, aprobată prin Ordinul ministrului economiei și finanțelor nr. 486/2007
prezumat în vigoare
Legături cu alte acte
Ce face acest act
Modifică 1
- Ordinul nr. 486/2007 15 iunie 2007 pentru aprobarea Procedurii privind stingerea creanțelor reprezentând impozite, taxe și al…
În temeiul dispozițiilor
art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009
privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice,
având în vedere dispozițiile
art. 175 din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
ministrul finanțelor publice emite următorul ordin:
Articolul I
Procedura privind stingerea creanțelor reprezentând impozite, taxe și alte venituri datorate bugetului de stat și/sau a creanțelor reprezentând contribuții sociale administrate de Ministerul Economiei și Finanțelor prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile proprietate a debitorilor, aprobată prin
Ordinul ministrului economiei și finanțelor nr. 486/2007 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 420 din 22 iunie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La punctul 15, litera h) se modifică și va avea următorul cuprins:
"h) eficiența stingerii creanțelor fiscale prin trecerea bunurilor imobile în proprietatea publică a statului, față de alte modalități de stingere prevăzute de lege;".
2. La punctul 15, după litera h) se introduce o nouă literă, litera h^1), cu următorul cuprins:
"h^1) eficiența aplicării acestei modalități de stingere a creanțelor fiscale, rezultată din compararea creanțelor fiscale stinse prin această modalitate, la care se adaugă eventualele cheltuieli de amenajare-refuncționalizare, cu cheltuielile necesare unei noi construcții sau achiziții;".
3. Punctul 22 se modifică și va avea următorul cuprins:
"22. (1) Procesul-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile se întocmește, de regulă, în 4 exemplare, cu valoare de original, din care un exemplar se înaintează debitorului, un alt exemplar se înaintează, prin direcția generală a finanțelor publice județeană, respectiv a municipiului București ori prin Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili sau Autoritatea Națională a Vămilor, după caz, împreună cu un exemplar al deciziei, solicitantului, pentru obținerea bunului imobil în administrare. Al treilea exemplar rămâne la organul fiscal competent, inclusiv la direcția regională pentru accize și operațiuni vamale. Al patrulea exemplar va fi înaintat de îndată de către organul fiscal competent biroului oficiului de cadastru și publicitate imobiliară pe teritoriul căruia se află bunul imobil, împreună cu solicitarea privind înscrierea dreptului de proprietate publică a statului.
(2) În cazul în care bunurile imobile pentru care comisia din cadrul Ministerului Finanțelor Publice a decis trecerea în proprietatea publică a statului urmează a fi preluate în administrare de mai multe instituții publice solicitante, pentru fiecare dintre acestea se întocmește câte un proces-verbal de trecere în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile."
4. După punctul 24 se introduc două noi puncte, punctele 24^1 și 24^2, cu următorul cuprins:
"24^1. La data prevăzută la pct. 24, instituția publică ce a solicitat preluarea în administrare primește bunurile imobile în custodie de la debitor sau, după caz, de la administratorul-sechestru, prin semnarea procesului-verbal încheiat în acest sens.
24^2. Dispozițiile pct. 24^1 se aplică în mod corespunzător și în cazul debitorilor persoane juridice la care s-a instituit administrarea specială în perioada de privatizare, precum și al debitorilor persoane juridice pentru care s-a deschis procedura insolvenței, cu avizul administratorului special sau al administratorului/lichidatorului judiciar, după caz."
5. Punctul 26 se modifică și va avea următorul cuprins:
"26. Stingerea creanțelor fiscale se va face la valoarea cea mai mică dintre valoarea stabilită prin evaluare, conform pct. 25, și valoarea de inventar evidențiată în contabilitatea persoanei juridice debitoare, stabilită pe fiecare bun imobil în parte."
6. Punctul 27 se modifică și va avea următorul cuprins:
"27. În cazul în care operațiunea de transfer al proprietății bunului imobil prin dare în plată este taxabilă conform
art. 141 alin. (2) lit. f) sau alin. (3) din Legea nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare, se datorează TVA corespunzătoare cotei de taxă pe valoarea adăugată prevăzute la
art. 140 din Legea nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare, aplicată la valoarea stabilită potrivit pct. 26."
7. Punctul 32 se modifică și va avea următorul cuprins:
"32. (1) Conform
art. 155 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare, debitorul emite factura către organul fiscal competent, inclusiv direcția regională vamală pentru accize și operațiuni vamale, în cadrul termenului prevăzut la acest articol față de data încheierii procesului-verbal de trecere în proprietatea publică a statului a bunului imobil.
(2) Informațiile din factură se trec în jurnalul pentru vânzări întocmit conform
art. 156 alin. (4) din Legea nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare, și se preiau în decontul de taxă pe valoarea adăugată prevăzut la
art. 156^2 din Legea nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare, după caz, la rândul «Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite fără drept de deducere», dacă operațiunea este scutită conform
art. 141 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare, la rândul "Livrări de bunuri și prestări de servicii, taxabile cu cota de 19%" sau la rândul «Livrări de bunuri taxabile cu cota de 5%", dacă operațiunea este taxabilă prin efectul legii sau prin opțiune.»
8. După punctul 32 se introduce un nou punct, punctul 32^1, cu următorul cuprins:
"32^1. (1) În aplicarea prevederilor
art. 141 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare, în cazul livrării prin dare în plată a unei construcții și a unui teren pe care este edificată construcția ce formează un singur corp funciar, identificat printr-un singur număr cadastral, se procedează conform pct. 37 alin. (1) și (6) de la titlul VI din Normele metodologice de aplicare a
privind Codul fiscal, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 44/2004 , cu modificările și completările ulterioare.
(2) Dacă livrarea prin dare în plată a unei construcții și a unui teren pe care este edificată construcția ce formează un singur corp funciar, identificat printr-un singur număr cadastral, se încadrează la situația prevăzută la pct. 37 alin. (1) lit. a) de la titlul VI din Normele metodologice de aplicare a
privind Codul fiscal, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 44/2004 , cu modificările și completările ulterioare, nu este necesară obținerea certificatului de urbanism."
9. După punctul 35 se introduce un nou punct, punctul 35^1, cu următorul cuprins:
"35^1. Pe baza hotărârii Guvernului privind darea în administrare, instituțiile publice solicitante sunt obligate să solicite organului competent, potrivit legii, înregistrarea dreptului de administrare al bunurilor imobile din domeniul public al statului."
10. Punctul 54 se modifică și va avea următorul cuprins:
"54. Organul fiscal competent, inclusiv direcția regională pentru accize și operațiuni vamale, va transmite întreaga documentație, potrivit pct. 5-9, direcției generale a finanțelor publice județene, respectiv a municipiului București, Direcției Generale de Administrare a Marilor Contribuabili ori Autorității Naționale a Vămilor, după caz, care va proceda conform pct. 10 și 12."
11. Punctul 56 se modifică și va avea următorul cuprins:
"56. În cazul în care livrarea bunului imobil prin dare în plată este taxabilă, conform
art. 141 din Legea nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare, TVA se colectează prin aplicarea cotei de taxă pe valoarea adăugată prevăzute la
art. 140 din Legea nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare, la prețul stabilit potrivit
art. 115 din Legea nr. 85/2006 , cu modificările și completările ulterioare."
12. După punctul 56 se introduce un nou punct, punctul 56^1, cu următorul cuprins:
"56^1. (1) În cazul unui debitor pentru care s-a deschis procedura insolvenței, pentru operațiunile taxabile prin efectul legii sau prin opțiune sunt aplicabile prevederile
art. 160 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare, referitoare la măsurile de simplificare prevăzute pentru livrările de bunuri efectuate de aceste persoane, dacă organul fiscal care încheie procesul-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile este înregistrat în scopuri de TVA, conform
art. 153 din Legea nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare.
(2) Debitorul va emite factura fără taxă înscriind pe aceasta mențiunea "taxare inversă", va evidenția numai baza de impozitare în decontul prevăzut la
art. 156^2 din Legea nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare, la rândul «Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, cu excepția celor de la rd. 1-3 și operațiuni supuse măsurilor de simplificare» și, deoarece a emis factura fără taxa pe valoarea adăugată, nu va trece cu semnul minus la rândul «Regularizări taxă colectată» din decont, taxă aferentă operațiunii care trebuie menționată în procesul-verbal de trecere în proprietatea publică a statului a bunului imobil.
(3) Taxa pe valoarea adăugată aferentă operațiunii de dare în plată supusă măsurilor de simplificare de taxă se include în prețul bunului imobil acceptat de debitor de la lit. e) din procesul-verbal de trecere în proprietatea publică a statului a bunului imobil.
(4) Organul fiscal competent va calcula taxa în factura primită de la debitor, va evidenția operațiunea în jurnalul pentru cumpărări și în decontul prevăzut de
art. 156^2 din Legea nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare, atât ca taxă colectată, cât și ca taxă deductibilă, și nu va trece taxa la rândul «Taxă dedusă conform art. 145 sau 147» din decont, deoarece nu este aferentă achizițiilor destinate realizării de operațiuni pentru care organul fiscal competent are drept de deducere conform
art. 145 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare, fiind bunuri imobile trecute în proprietatea publică a statului care se dau în administrare instituției solicitante și pentru care nu se colectează taxa pe valoarea adăugată."
13. Anexa nr. 5 la procedură se modifică și se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Articolul II
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 5 ianuarie 2010. Nr. 20.
Anexa -----
(Anexa nr. 5 la procedură)
--------------------------
MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE
AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Direcția Generală a Finanțelor Publice a Județului ............./
Direcția Regională pentru Accize și Operațiuni Vamale ........./
Administrația Finanțelor Publice ...............................,
str. ................. nr. ......, localitatea .................
Dosar de executare nr. ............./...........................
Nr. ................. din ...................
PROCES-VERBAL
pentru trecerea în proprietatea publică a statului
a bunurilor imobile
- model -
Încheiat astăzi, ...... luna ..... anul ...., în temeiul
art. 175 din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Pentru stingerea creanțelor fiscale*1) față de debitorul (persoană juridică)*2) ............ din localitatea .........., str. ......... nr. ....., cod de identificare fiscală*3) .............., astfel cum au fost specificate în evidența pe plătitori/titlurile executorii*4) ............., emise de ..........., în sumă totală de ............ lei, din care rămase de recuperat*5):
........................................................
........................................................
........................................................
Întrucât debitorul nu a plătit la termenele stabilite obligațiile fiscale prevăzute mai sus, la cererea acestuia se efectuează trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile*6).
a) Date privind identificarea bunurilor imobile (clădire și/sau teren):
.................................................................
.................................................................
.................................................................
b) Descriere sumară:
.................................................................
.................................................................
.................................................................
c) Documente care atestă dreptul de proprietate al debitorului asupra bunurilor imobile:
.................................................................
.................................................................
.................................................................
d) Valoarea bunului imobil pentru care s-a decis trecerea în proprietatea publică a statului este de ................... lei, plus TVA în sumă de ....... lei, după caz.
e) Prețul bunului imobil acceptat de debitor (inclusiv TVA): ............ lei.
f) Suma totală a obligațiilor fiscale: .......... lei, din care:
- ............. lei, reprezentând TVA colectată, aferentă operațiunii de transfer al proprietății bunului imobil prin dare în plată, în conformitate cu art. 126 alin. (1),
art. 141 alin. (2) lit. f) și alin. (3) din Legea nr. 571/2003
privind
Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare;
- ............. lei, reprezentând obligații fiscale actualizate pentru care se solicită stingerea prin dare în plată.
g) Diferența, din care:
- obligații fiscale rămase de recuperat [f)-e)] ............... lei;
- suma rămasă în plus, care urmează a fi regularizată conform dispozițiilor legale în vigoare [e)-f)]: ........ lei.
Documentele din care rezultă că bunurile imobile sunt libere de orice sarcini (din evidențele Biroului de carte funciară):
.............................................................
.............................................................
Prezentul proces-verbal s-a încheiat în baza Deciziei nr. ...... din data de ......... a comisiei din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, în ...... exemplare.
Conform
art. 155 și 156 din Legea nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare, debitorul are obligația să emită factura și să evidențieze în evidența proprie operațiunea de livrare a bunului imobil, inclusiv TVA colectată aferentă.
TVA colectată pentru livrarea bunului imobil prin trecerea acestuia în proprietatea publică a statului se evidențiază la rândul de regularizări din decontul de TVA prevăzut la
art. 156^2 din Legea nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare, cu semnul minus, pe baza acestui proces-verbal.
În cazul în care pentru debitor s-a deschis procedura de insolvență conform
privind procedura insolvenței, cu modificările ulterioare, și organul fiscal competent cu care se încheie procesul-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a bunurilor imobile este înregistrat în scopuri de TVA, conform
art. 153 din Legea nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare, pentru operațiunile taxabile prin efectul legii sau prin opțiune trebuie să se aplice prevederile art. 160 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal referitoare la măsurile de simplificare de taxă pe valoarea adăugată, ce se realizează conform pct. 56^1 din procedură, și prin includerea taxei pe valoarea adăugată aferentă operațiunii în prețul bunului imobil acceptat de debitor, menționat de la lit. e) din prezentul proces-verbal.
În conformitate cu prevederile
art. 175 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, prezentul proces-verbal constituie titlu de proprietate.
Împotriva prezentului înscris cel interesat poate introduce contestație la organul fiscal emitent, în termen de 30 de zile de la comunicare, sub sancțiunea decăderii, în conformitate cu prevederile
art. 209 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 , republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Deciziile emise de organul fiscal în soluționarea contestației pot fi atacate la instanța judecătorească de contencios administrativ competentă.
Potrivit dispozițiilor
art. 9 alin. (2) lit. c) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, când se acceptă informațiile prezentate de contribuabil, pe care acesta le-a dat într-o declarație sau într-o cerere, nu este obligatorie audierea contribuabilului.
Conducătorul organului fiscal,
Debitor,
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(Semnătura)
(Semnătura)
L. S.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Executor fiscal,
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Nume . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Prenume . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Semnătura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
MFP-ANAF cod 14.13.37.99
1. Denumire: Proces-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile
2. Cod: 14.13.37.99
3. Format: A4/t2
4. Caracteristici de tipărire: se tipărește pe ambele fețe, în blocuri de 150 de file.
5. Se difuzează: gratuit.
6. Se utilizează: în baza
art. 175 din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 , republicată, cu modificările și completările ulterioare.
7. Se întocmește, de regulă, în 4 exemplare de organul fiscal. În cazul în care bunurile imobile pentru care comisia din cadrul Ministerului Finanțelor Publice a decis trecerea în proprietatea publică a statului urmează a fi preluate în administrare de mai multe instituții publice solicitante, pentru fiecare dintre acestea se întocmește câte un proces-verbal de trecere în proprietatea publică a statului.
8. Circulă: - un exemplar la debitor;
- câte un exemplar la instituția publică solicitantă;
- un exemplar la biroul oficiului de cadastru și publicitate imobiliară.
9. Se arhivează: un exemplar la dosarul fiscal/de executare.
-------------
*1) Impozite, taxe, contribuții sociale, amenzi și alte sume, precum și accesoriile acestora, gestionate și administrate de Ministerul Finanțelor Publice - Agenția Națională de Administrare Fiscală și unitățile sale teritoriale, cu excepția creanțelor fiscale cu reținere la sursă și a accesoriilor aferente acestora.
*2) Nume, prenume/denumire.
*3) Se va completa: codul numeric personal, numărul de identificare fiscală, codul de înregistrare fiscală sau codul unic de înregistrare, după caz.
*4) În cazul în care s-au emis mai multe titluri executorii, se vor indica pentru toate numărul și data emiterii.
*5) Se înscriu sumele rămase de recuperat pe tipuri de impozite, taxe, contribuții sociale, amenzi și alte sume, precum și accesoriile acestora, gestionate și administrate de Ministerul Finanțelor Publice - Agenția Națională de Administrare Fiscală și unitățile sale teritoriale, inclusiv cheltuielile de executare, actualizate.
*6) În cazul în care bunurile imobile sunt sechestrate, se va indica Procesul-verbal de sechestru pentru bunuri imobile nr. ........ din ........, întocmit de ......., care se va anexa la prezentul proces-verbal.
-------------
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.