Ordin · Ministerul Finanțelor

Ordinul nr. 994/1994

privind aprobarea Instrucțiunilor pentru aplicarea Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea

prezumat în vigoare

Data actului
2 august 1994
Emitent
Ministerul Finanțelor
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 210 din 11 august 1994
Citează
3 acte
Structură
0 articole, 1 anexă · 11.084 caractere
Sursă
legislatie.just.ro

Legături cu alte acte

Ce face acest act

Are ca temei 1

  • Decretul nr. 276/1973 11 mai 1973 pentru reglementarea impunerii unor venituri realizate din Republica Socialistă România de…

Ministru de stat, ministrul finanțelor,

având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 788/1992 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor,

în temeiul

art. 16 din Legea nr. 32/1994

privind sponsorizarea,

emite următorul ordin:

1. Se aprobă Instrucțiunile pentru aplicarea

Legii nr. 32/1994

privind sponsorizarea.

2. Direcția generală a impozitelor directe din Ministerul Finanțelor și direcțiile generale ale finanțelor publice și controlului financiar de stat, județene și a municipiului București, vor lua măsuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor din instrucțiunile anexa la prezentul ordin.

Ministru de stat,

ministrul finanțelor,

Florin Georgescu

INSTRUCȚIUNI

pentru aplicarea

Legii nr. 32/1994

privind sponsorizarea

În temeiul

art. 16 din Legea nr. 32/1994

privind sponsorizarea, se emit următoarele instrucțiuni:

Capitolul 1 Dispoziții generale

1. Conform prevederilor

art. 1 din Legea nr. 32/1994 , sponsorizarea se realizează numai pe bază de contract încheiat între sponsor și beneficiar, în care se vor consemna suma sponsorizarii, precum și durata efectuării acesteia.

2. Bunurile materiale care fac obiectul sponsorizarii sunt evaluate prin contractul de sponsorizare astfel:

a) la prețul de vînzare al sponsorului, exclusiv T.V.A., în cazul în care bunurile sunt produse de către acesta;

b) la prețul de cumpărare de pe piața, exclusiv T.V.A., în cazul în care bunurile sunt achiziționate în scopul sponsorizarii, fapt dovedit pe baza facturii sau a chitanței fiscale de cumpărare;

c) la valoarea în vama a bunurile materiale primite din străinătate cu titlu de sponsorizare, stabilită conform prevederilor legale.

3. Sponsorizarea în bani și/sau în bunuri materiale se va consemna în evidența contabilă a sponsorului și a beneficiarului sponsorizarii, dacă prin lege aceștia au obligația organizării și conducerii contabilității proprii, pe baza documentelor care atesta efectuarea plății sau predarea, respectiv primirea, bunurilor materiale.

4. Potrivit dispozițiilor art. 3 din lege, persoanele fizice și juridice nu pot efectua activități de sponsorizare din sursele obținute de la buget.

Plătitorii de taxa pe valoarea adăugată au dreptul, în cadrul acțiunilor de sponsorizare, la deducerea taxei pe valoarea adăugată aferentă bunurilor și serviciilor achiziționate și care fac, potrivit art. 1 din lege, obiectul contractelor de sponsorizare, cu respectarea nivelului și destinațiilor prevăzute de lege.

Capitolul 2 Beneficiarii sponsorizarii

1. Pot beneficia de sponsorizare, potrivit dispozițiilor art. 4 și 5 din lege, orice persoană juridică de utilitate publică și orice persoană juridică nonprofit, care au sediul în România, și desfășoară sau vor fi autorizate sa desfășoare una dintre activitățile menționate expres în art. 4. În acest sens, pot beneficia de sponsorizare: școli, spitale, cămine de batrini, orfelinate, asociații, fundații etc., dacă au personalitate juridică.

2. De asemenea, poate beneficia de sponsorizare orice persoană fizica cu domiciliul în România sau care aparține spiritualitatii românești, care desfășoară o activitate constanta într-unul din domeniile prevăzute la art. 4 din lege, a carei activitate este recunoscută de către orice persoană juridică nonprofit, constituită legal în țara sau în străinătate, cu activitate susținută în domeniul pentru care recomanda persoana fizica beneficiara de sponsorizare.

Exemplu:

---------

Fundația "A", persoana juridică nonprofit, cu activitate susținută în domeniul protecției și ocrotirii copiilor orfani, poate recomanda, în baza unei certificari scrise, spre a fi sponsorizata, o persoană fizica care desfășoară o activitate constanta pentru ocrotirea acestor copii.

3. Potrivit dispozițiilor art. 6 alin. 3, se interzice ca prin operațiunea de sponsorizare beneficiarul sau sponsorul să efectueze reclama comercială anterioară, concomitenta sau ulterioară activității sponsorizate, altei persoane decît beneficiarului.

Capitolul 3 Facilități

1. Sponsorul sau beneficiarul poate aduce la cunoștința publicului, potrivit dispozițiilor art. 6 din lege, acțiunea sponsorizata prin prezentarea fie a imaginii sau a marcii, fie a numelui sponsorului.

2. Potrivit dispozițiilor art. 8 alin. 1 din lege, valoarea sponsorizarii este deductibilă din baza impozabilă, dar nu mai mult de 5% din venitul impozabil.

A. În cazul persoanelor juridice plătitoare de impozit pe profit, cota de 5% se aplică asupra profitului impozabil lunar, cumulat de la începutul anului, determinat potrivit prevederilor legale.

Exemplu de calcul este prezentat în anexa la prezentele instrucțiuni, care face parte integrantă din acestea.

Persoanele juridice care înregistrează pierderi și au efectuat operațiuni de sponsorizare nu beneficiază de prevederile art. 8 din lege.

B. În cazul persoanelor fizice care efectuează operațiuni de sponsorizare din veniturile realizate, exclusiv cele din salarii, beneficiază de reducerea profitului impozabil, conform prevederilor art. 8 alin. 1 din lege, care se calculează în termenele legale de plată a impozitului pe venitul din care s-a făcut sponsorizarea.

C. Persoanele fizice și juridice străine care realizează venituri pe teritoriul României pentru care, potrivit dispozițiilor legale, datorează impozit, dar efectuează sponsorizări în domeniile prevăzute la art. 4 din lege, beneficiază de reducerea venitului impozabil cu echivalentul în lei al sponsorizarii, calculat la cursul de schimb valutar al zilei la data efectuării plății, dar nu mai mult de 5% din venitul impozabil.

Exemplu:

---------

O persoana juridică, rezidență a unei tari care nu are încheiată convenție de evitare a dublei impuneri cu România, realizează în România venituri din dobinzi în suma de 100.000 dolari S.U.A. pentru care datorează statului român un impozit de 15.000 dolari S.U.A. (15% conform Decretului nr. 276/1973 pentru reglementarea impunerii unor venituri realizate în/din România de persoanele fizice și juridice nerezidente).

Dacă persoana juridică plătește o sumă de 7,5 milioane lei cu titlu de sponsorizare, în condițiile

Legii nr. 32/1994

privind sponsorizarea, beneficiază de reducerea venitului impozabil cu echivalentul sponsorizarii, dar nu mai mult de 5% din venitul impozabil.

7,5 milioane lei: 1.675 lei/$ (curs presupus la data efectuării plății) = 4.478 $.

1. Venitul impozabil 100.000 $

2. Echivalentul sponsorizarii 4.478 $

3. Venitul asupra căruia se aplică cota de impozit 95.522 $

4. Impozitul datorat (15%) 14.328 $.

3. De facilitățile prevăzute la art. 8 și 9 din lege beneficiază și sponsorii care întrețin monumente și situri istorice, atestate potrivit prevederilor legale.

4. Facilitățile prevăzute de lege nu se aplică în cazurile menționate la art. 7 și nici în cazul când sponsorul, în mod direct sau indirect, urmărește sa directioneze ori sa condiționeze activitatea de ansamblu a beneficiarului, asa cum se menționează la art. 11 din lege.

Capitolul 4 Procedura de contestație

Verificarea aplicării corecte a prevederilor legii se efectuează cu ocazia controlului efectuat de organele de specialitate ale Ministerului Finanțelor asupra modului de aducere la îndeplinire a obligațiilor fiscale, de către unitățile plătitoare de impozit pe profit către bugetul de stat.

În cazul unităților plătitoare de impozit pe profit, asa cum sunt definite de legislația în materie, facilitățile sunt determinate de către acestea cu respectarea prevederilor legale, sumele respective fiind deductibile din profitul impozabil.

Eventualele contestații privind acordarea sau neacordarea facilităților prevăzute de lege se depun la direcțiile generale ale finanțelor publice și controlul financiar de stat, județene sau a municipiului București, după caz, în termen de 30 de zile de la data comunicării de către acest organ a soluției de nerecunoastere a facilităților prevăzute de lege, astfel cum au fost determinate de sponsor. Direcțiile generale ale finanțelor publice și controlului financiar de stat, județene sau a municipiului București, după caz, au obligația de a comunică soluția la contestație în termen de 30 de zile.

În cazul necomunicarii soluției, termenul de contestare curge de la expirarea celor 30 de zile de la data introducerii cererii.

Depunerea contestației nu suspenda obligația sponsorului de plată, la bugetul de stat ori, după caz, la bugetele locale, a sumelor datorate cu titlu de impozit sau taxe vamale.

Contestațiile sunt supuse taxei de timbru de 2% calculată la valoarea sumei contestate, dar nu mai puțin de 1.000 lei.

Taxa de timbru legală se datorează indiferent dacă o alta contestație cu același obiect, înregistrată și soluționată anterior, a fost taxată.

În situația admiterii integrale sau parțiale a contestației, taxa de timbru se restituie integral sau proporțional cu reducerea sumei contestate.

Modul în care s-a soluționat contestația va fi comunicat printr-o decizie motivată a Direcției generale a finanțelor publice și controlului financiar de stat, judeteana sau a municipiului București, după caz, care va fi comunicată contestatarului.

Împotriva deciziei date de Direcția generală a finanțelor publice și controlului financiar de stat, judeteana sau a municipiului București, după caz, contestatarul se poate adresa, în termen de 15 zile de la data comunicării deciziei motivate, instanței judecătorești unde își are sediul sau domiciliul, după caz.

Pentru soluționarea plingerii, potrivit prevederilor legii, se poate apela la dovada simulatiei, chiar în raporturile dintre părți, utilizînd orice mijloc legal de proba.

Anexa la instrucțiuni

Lunile anului

Profit impozabil realizat lunar, cumulat de la începutul anului

Valoarea efectivă a sponsorizării, lunar, cumulat de la începutul anului

Valoarea sponsorizării deductibilă (col. 1 x 5%) lunar, cumulat de la începutul anului

Ianuarie

400.000

80.000

20.000

Februarie

800.000

180.000

40.000

Martie

1.300.000

280.000

65.000

Aprilie

1.800.000

480.000

90.000

Mai

2.340.000

480.000

117.000

Iunie

2.800.000

780.000

140.000

Iulie

3.400.000

880.000

170.000

August

4.000.000

1.380.000

200.000

Septembrie

3.800.000

1.680.000

190.000

Octombrie

4.100.000

1.880.000

205.000

Noiembrie

5.000.000

1.880.000

250.000

Decembrie

7.000.000

2.380.000

350.000

TOTAL:

7.000.000

2.380.000

350.000

-------------------------

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.