Lege · Parlamentul

Legea nr. 9/2012

privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule

prezumat în vigoare 1 act modificator

Data actului
6 ianuarie 2012
Emitent
Parlamentul
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 17 din 10 ianuarie 2012
Modificări
1 act modificator, prima la 30 ianuarie 2012, ultima la 30 ianuarie 2012
Citat de
44 de acte
Citează
8 acte
Structură
16 articole, 5 anexe · 43.597 caractere
Sursă
legislatie.just.ro

Legături cu alte acte

Ce i s-a întâmplat acestui act

Suspendat prin 1

  • OUG nr. 1/2012 30 ianuarie 2012 (prevederi anume) pentru suspendarea aplicării unor dispoziții ale Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emis…

Decizii de neconstituționalitate 2

  • Decizia nr. 40/2014 21 ianuarie 2014 (prevederi anume) referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 4 alin. (1) lit. a) …
  • Decizia nr. 206/2016 12 aprilie 2016 (prevederi anume) referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 3 și 4 din Legea nr. …

Pus în aplicare prin 2

Stă la baza 6

  • Procedura din 13 ianuarie 2012 13 ianuarie 2012 (prevederi anume) privind stabilirea taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule
  • Procedura din 13 ianuarie 2012 13 ianuarie 2012 privind stabilirea taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule
  • Procedura din 19 ianuarie 2012 19 ianuarie 2012 (prevederi anume) de restituire a sumelor prevăzute la art. 7, 9 și 12 din Legea nr. 9/2012 privind taxa pen…
  • Ordinul nr. 62/2012 19 ianuarie 2012 (prevederi anume) pentru aprobarea Procedurii de restituire a sumelor prevăzute la art. 7, 9 și 12 din Legea…
  • Procedura din 19 ianuarie 2012 19 ianuarie 2012 (prevederi anume) de restituire a sumelor prevăzute la art. 7, 9 și 12 din Legea nr. 9/2012 privind taxa pen…
  • Ordinul nr. 85/2012 19 ianuarie 2012 (prevederi anume) pentru aprobarea Procedurii de restituire a sumelor prevăzute la art. 7, 9 și 12 din Legea…

Parlamentul României adoptă prezenta lege.

Articolul 1

(1)

Prezenta lege stabilește cadrul legal privind instituirea taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, denumită în continuare taxă.

(2)

Taxa se face venit la bugetul Fondului pentru mediu și se gestionează de Administrația Fondului pentru Mediu, în vederea finanțării programelor și proiectelor pentru protecția mediului.

Articolul 2

În înțelesul prezentei legi, termenii și expresiile de mai jos au următoarea semnificație:

a) autovehicul nou - orice autovehicul care nu a mai fost înmatriculat;

b) RNTR 2 - Reglementările privind omologarea de tip și eliberarea cărții de identitate a vehiculelor rutiere, precum și omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin

Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor și locuinței nr. 211/2003 , cu modificările și completările ulterioare;

c) RNTR 7 - Reglementările privind omologarea individuală, eliberarea cărții de identitate și certificarea autenticității vehiculelor rutiere - RNTR 7, aprobate prin

Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 2.132/2005 , cu modificările și completările ulterioare;

d) scoatere din parcul auto național - orice acțiune care are ca rezultat radierea autovehiculului înmatriculat, cu excepția casării și dezmembrării;

e) organ fiscal competent - organul fiscal teritorial în a cărui evidență este înregistrat contribuabilul ca plătitor de impozite și taxe;

f) contribuabil - orice persoană fizică sau persoană juridică care se află în una dintre situațiile prevăzute la art. 4;

g) autovehicul rulat - autovehiculul care a mai fost înmatriculat;

h) înmatriculare - operațiunea administrativă ce constă în înscrierea în evidențele autorităților competente, potrivit legii, a dobândirii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul de către primul proprietar din România și atribuirea unui certificat de înmatriculare, precum și a numărului de înmatriculare;

i) prima transcriere a dreptului de proprietate - primul transfer al dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat, realizat după intrarea în vigoare a prezentei legi, în condițiile

art. 11 alin. (2) lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002

privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

j) taxa specială pentru autoturisme și autovehicule - taxa prevăzută la

art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003

privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, în vigoare până la data de 1 iulie 2008;

k) taxa pe poluare pentru autovehicule - taxa așa cum a fost prevăzută de

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2008

pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobată prin

Legea nr. 140/2011 ;

l) taxa - reprezintă suma datorată de către contribuabil pentru emisiile poluante provenite de la autovehiculele din categoriile M(1), M(2), M(3) și N(1), N(2), N(3).

Articolul 3

(1)

Taxa se aplică pentru autovehiculele din categoriile M(1), M(2), M(3) și N(1), N(2), N(3), astfel cum sunt acestea definite în RNTR 2, cu excepția:

a) autovehiculelor aparținând misiunilor diplomatice, oficiilor consulare și membrilor acestora, precum și altor organizații și persoane străine cu statut diplomatic, care își desfășoară activitatea pe teritoriul României;

b) autovehiculelor special modificate în scopul conducerii de către persoanele cu handicap, precum și în scopul preluării și transportării persoanelor cu handicap grav sau accentuat, astfel cum aceste persoane sunt definite în

Legea nr. 448/2006

privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

c) autovehiculelor destinate a fi utilizate de forțele armate, forțele de securitate a statului, de poliție, de jandarmerie, de poliția de frontieră și de pompieri;

d) autovehiculelor definite conform RNTR 2 destinate serviciilor de ambulanță și medicină, autovehiculelor speciale echipate corespunzător pentru acordarea ajutorului de urgență, precum și autovehiculelor speciale destinate serviciilor de descarcerare și de stingere a incendiilor.

(2)

Excepția prevăzută la alin. (1) lit. b) se aplică numai pentru un singur autovehicul achiziționat în decurs de 5 ani și atunci când autovehiculul este în proprietatea persoanei cu handicap.

(3)

Modificările speciale aduse autovehiculelor se înscriu de către Regia Autonomă "Registrul Auto Român" în cartea de identitate a vehiculului.

(4)

Lista modificărilor speciale aduse autovehiculelor este cea prevăzută în RNTR 7.

(5)

Autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate funcționa în regim automat, deținute de către persoanele cu handicap, conform alin. (1) lit. b), intră în categoria celor exceptate de la plata taxei, cu condiția respectării prevederilor alin. (3).

(6)

În categoria autovehiculelor prevăzute la alin. (1) lit. d) se încadrează numai acele autovehicule dotate cu echipamente speciale necesare efectuării serviciilor de ambulanță, medicină, descarcerare sau stingere a incendiilor care sunt înscrise în evidența stațiilor de ambulanță, a serviciilor mobile de urgență și de reanimare, precum și a inspectoratelor pentru situații de urgență. În aceeași categorie intră și autovehiculele dotate cu echipamente speciale necesare efectuării serviciilor de ambulanță, medicină sau pentru stingerea incendiilor, deținute de operatorii economici.

Articolul 4

(1)

Obligația de plată a taxei intervine:

a) cu ocazia înscrierii în evidențele autorității competente, potrivit legii, a dobândirii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul de către primul proprietar din România și atribuirea unui certificat de înmatriculare și a numărului de înmatriculare;

b) la repunerea în circulație a unui autovehicul după încetarea unei exceptări sau scutiri prevăzute la art. 3 și 8;

c) la reintroducerea în parcul auto național a unui autovehicul, în cazul în care, la momentul scoaterii sale din parcul auto național, i s-a restituit proprietarului plătitor valoarea reziduală a taxei, în conformitate cu prevederile art. 7.

(2)

Obligația de plată a taxei intervine și cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, în România, asupra unui autovehicul rulat și pentru care nu a fost achitată taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, conform

Legii nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare, sau taxa pe poluare pentru autovehicule și care nu face parte din categoria autovehiculelor exceptate sau scutite de la plata acestor taxe, potrivit reglementărilor legale în vigoare la momentul înmatriculării.

Articolul 5

(1)

Organul fiscal competent calculează cuantumul taxei, pe baza documentelor din care rezultă dovada dobândirii dreptului de proprietate asupra autovehiculului și elementele de calcul al taxei, depuse de către contribuabilul care intenționează să efectueze înmatricularea sau prima transcriere a dreptului de proprietate. Lista documentelor este prevăzută în normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

(2)

Valoarea în lei a taxei se determină pe baza cursului de schimb valutar al monedei euro stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent și publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

(3)

Taxa se plătește de către contribuabil într-un cont distinct deschis la unitățile Trezoreriei Statului, pe numele Administrației Fondului pentru Mediu, iar dovada plății acesteia va fi prezentată cu ocazia înmatriculării sau transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului aflat în una dintre situațiile prevăzute la art. 4.

Articolul 6

(1)
Suma de plată reprezentând taxa se calculează pe baza elementelor prevăzute la anexele nr. 1-5, după cum urmează:
a) pentru autovehiculele din categoria M(1), cărora le corespund normele de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6:
1. pentru autovehiculele cărora le corespund normele de poluare Euro 5, Euro 4 sau Euro 3, taxa se calculează pe baza emisiilor de dioxid de carbon [CO(2)] și a taxei pentru emisiile poluante exprimate în euro/1 gram CO(2), prevăzute la anexa nr. 1, și a normei de poluare și a taxei pentru emisiile poluante exprimate în euro/1 cmc, prevăzute la anexa nr. 2, și a cotei de reducere a taxei, prevăzută în coloana nr. 2 din anexa nr. 4, după formula:
Suma de plată = [(A x B x 30%) + (C x D x 70%)] x (100 - E)%,
unde:
A = valoarea combinată a emisiilor de CO(2), exprimată în grame/km;
B = taxa pentru emisiile poluante, exprimată în euro/1 gram CO(2), prevăzută în coloana nr. 3 din anexa nr. 1;
C = cilindree (capacitatea cilindrică);
D = taxa pentru emisiile poluante pe cilindree, prevăzută în coloana nr. 3 din anexa nr. 2;
E = cota de reducere a taxei, prevăzută în coloana nr. 2 din anexa nr. 4;
2. pentru autovehiculele cărora le corespunde norma de poluare Euro 6, taxa se va determina pe baza formulei prevăzute la pct. 1, odată cu intrarea în vigoare a normei Euro 6 pentru înmatricularea, vânzarea și introducerea în circulație a vehiculelor noi, conform
Regulamentului (CE) nr. 715/2007
al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce privește emisiile provenind de la vehiculele ușoare pentru pasageri și de la vehiculele ușoare comerciale (Euro 5 și Euro 6) și privind accesul la informațiile referitoare la repararea și întreținerea vehiculelor;
b) pentru autovehiculele din categoria M(1), cărora le corespund normele de poluare non-Euro, Euro 1 sau Euro 2 și pentru care nu este specificată valoarea combinată a emisiilor de CO(2), după formula:
C x D x (100 - E)
Suma de plată = ─────────────────── ,
100
unde:
C = cilindree (capacitatea cilindrică);
D = taxa pentru emisiile poluante pe cilindree, prevăzută în coloana nr. 3 din anexa nr. 2;
E = cota de reducere a taxei, prevăzută în coloana nr. 2 din anexa nr. 4;
c) formula prevăzută la lit. b) se aplică și pentru autovehiculele din categoria M(1) cărora le corespund normele de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 care nu dețin omologare europeană de tip și pentru care nu este specificată valoarea combinată a emisiilor de CO(2);
d) formula prevăzută la lit. b) se aplică și pentru autovehiculele din categoriile M(2), M(3), N(1), N(2) și N(3), pentru care taxa pentru emisiile poluante pe cilindree este prevăzută în coloana nr. 2 din anexa nr. 3.
(2)

Norma de poluare Euro și valoarea emisiei de CO(2), la care se face referire la alin. (1), sunt cele menționate de Regia Autonomă "Registrul Auto Român" în cartea de identitate a vehiculului, în conformitate cu prevederile normelor metodologice de aplicare a prezentei legi. Pentru autovehiculele care nu dețin omologare europeană de tip a întregului vehicul, aceste elemente se determină în conformitate cu reglementările în vigoare.

(3)

Cota de reducere a taxei, prevăzută în anexa nr. 4, este stabilită în funcție de vechimea autovehiculului.

(4)

Cu ocazia calculului taxei pot fi acordate reduceri suplimentare față de cota de reducere prevăzută în anexa nr. 4, în funcție de abaterile de la situația standard a elementului/elementelor care a/au stat la baza stabilirii cotei fixe, dacă persoana care solicită înmatricularea sau, după caz, prima transcriere a dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat declară pe propria răspundere că rulajul mediu anual real al autovehiculului în cauză este mai mare decât rulajul mediu anual considerat standard pentru categoria respectivă de autovehicule, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi. În acest caz, calculul taxei se face pe baza cotei de reducere rezultate din cota prevăzută în anexa nr. 4, majorată cu cota de reducere suplimentară prevăzută în anexa nr. 5. Atunci când noua cotă de reducere este mai mare de 90%, se aplică cota de reducere de 90%.

(5)

Suma reprezentând taxa ce urmează a fi plătită, calculată potrivit prevederilor alin. (1), poate fi ajustată și atunci când persoana care solicită înmatricularea sau, după caz, prima transcriere a dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat face dovada, pe baza expertizei tehnice efectuate de Regia Autonomă "Registrul Auto Român", că deprecierea autovehiculului rulat este mai mare, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.

(6)

Vechimea autovehiculului se calculează în funcție de data primei înmatriculări a acestuia.

(7)

Atunci când persoana care solicită înmatricularea sau prima transcriere a dreptului de proprietate asupra autovehiculului nu poate face dovada datei înmatriculării autovehiculului, taxa se calculează în funcție de anul fabricației.

Articolul 7

(1)

Contribuabilului care a plătit taxa i se restituie valoarea reziduală a acesteia, conform alin. (3), în cazul în care un autovehicul pentru care s-a plătit, în România, taxa pe poluare pentru autovehicule, definită la art. 2 lit. k), sau taxa prevăzută de prezenta lege este ulterior scos din parcul auto național.

(2)

Valoarea reziduală a taxei reprezintă taxa care ar fi plătită pentru respectivul autovehicul dacă acesta ar fi înmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto național.

(3)

Restituirea se efectuează la cererea contribuabilului, în baza următoarelor documente:

a) documentul care atestă că solicitantul a fost ultimul proprietar al autovehiculului scos din parcul auto național;

b) dovada radierii din circulație a autovehiculului.

(4)

Cererea de restituire se depune la organul fiscal competent.

(5)

În situația în care valoarea reziduală a taxei, calculată conform prezentului articol, este mai mare decât taxa achitată la momentul înmatriculării autovehiculului în România, se restituie valoarea reziduală în limita taxei achitate.

Articolul 8

(1)

Taxa nu se plătește atunci când autovehiculele sunt:

a) încadrate în categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale în vigoare;

b) acordate instituțiilor de învățământ, sănătate și cultură, ministerelor, altor organe ale administrației publice, structurilor patronale și sindicale reprezentative la nivel național, asociațiilor și fundațiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaționale și organizații nonprofit și de caritate, prin donații sau finanțate direct din împrumuturi nerambursabile, precum și din programe de cooperare științifică și tehnică;

c) confiscate sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului și acordate cu titlu gratuit în conformitate cu prevederile legale în vigoare;

d) destinate competițiilor sportive, definite conform prevederilor legale în vigoare.

(2)

În cazul autovehiculelor echipate cu motor diesel prevăzute cu filtru de particule, fapt confirmat de Regia Autonomă "Registrul Auto Român", cuantumul taxei se reduce cu 25%.

Articolul 9

(1)

Suma reprezentând taxa poate fi contestată atunci când persoana care urmează să înmatriculeze sau să transcrie dreptul de proprietate asupra unui autovehicul rulat poate face dovada că autovehiculul său s-a depreciat într-o măsură mai mare decât cea indicată de grila prevăzută în anexa nr. 4.

(2)

Evaluarea nivelului de depreciere se va face pe baza elementelor avute în vedere la stabilirea cotei de reducere prevăzute la art. 6 alin. (4).

(3)

În caz de contestare, caracteristicile autovehiculului rulat prevăzute la alin. (2) se stabilesc, la cererea contribuabilului, prin expertiză tehnică efectuată contra cost de Regia Autonomă "Registrul Auto Român", pe baza procedurii prevăzute de normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

(4)

Tariful privind efectuarea expertizei tehnice se stabilește de Regia Autonomă "Registrul Auto Român" în funcție de operațiunile aferente expertizei tehnice și nu poate depăși costul acestora.

(5)

Rezultatul expertizei tehnice se consemnează într-un document eliberat de Regia Autonomă "Registrul Auto Român", care cuprinde informațiile corespunzătoare fiecăruia dintre elementele prevăzute la alin. (2) și cota de reducere care decurge din acestea.

(6)

Documentul privind rezultatul expertizei tehnice eliberat de Regia Autonomă "Registrul Auto Român" se prezintă de către plătitorul taxei organului fiscal competent.

(7)

La primirea documentului prevăzut la alin. (6), organul fiscal competent va proceda la recalcularea sumei de plată reprezentând taxa, care poate conduce la restituirea diferenței de taxă față de cea plătită cu ocazia înmatriculării sau transcrierii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat.

(8)

În cazuri bine întemeiate, organul fiscal competent poate solicita efectuarea unei contraexpertize.

Articolul 10

Stabilirea, verificarea și colectarea, inclusiv soluționarea contestațiilor privind taxa datorată de către contribuabili, se realizează de către organul fiscal competent, potrivit prevederilor

Ordonanței Guvernului nr. 92/2003

privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Articolul 11

Persoana nemulțumită de răspunsul primit la contestație se poate adresa instanțelor de contencios, competente potrivit legii.

Articolul 12

(1)

În cazul în care taxa pe poluare pentru autovehicule achitată de către contribuabili începând cu 1 iulie 2008 până la data intrării în vigoare a prezentei legi, potrivit prevederilor

Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2008 , aprobată prin

Legea nr. 140/2011 , cu modificările și completările ulterioare, este mai mare decât taxa rezultată din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, calculată în lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul înmatriculării în România, se pot restitui sumele reprezentând diferența de taxă plătită, numai către titularul obligației de plată, pe baza procedurii stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi. Calculul diferenței de restituit se face pe baza formulei de calcul din prezenta lege, în care se utilizează elementele avute în vedere la momentul înmatriculării autovehiculului în România.

(2)

Sumele prevăzute la alin. (1) se restituie la cererea contribuabilului, adresată organului fiscal competent, în conformitate cu prevederile

Ordonanței Guvernului nr. 92/2003 , republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(3)

Taxa rezultată ca diferență dintre suma achitată de contribuabil cu titlu de taxă specială pentru autoturisme și autovehicule și cuantumul rezultat din aplicarea taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule se restituie în termenul de prescripție prevăzut de legea fiscală, pe baza procedurii stabilite în normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

Articolul 13

Cheltuielile bănești stabilite de instanțele de judecată prin hotărâri definitive și irevocabile în sarcina statului, precum și orice alte cheltuieli ocazionate de executarea silită se suportă din taxa încasată în conturile organului fiscal competent sau din taxa virată la bugetul Fondului pentru mediu, după caz.

Articolul 14

În termen de 15 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Mediului și Pădurilor împreună cu Ministerul Administrației și Internelor, Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii vor elabora norme metodologice de aplicare a prezentei legi, care vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului.

Articolul 15

Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta lege.

Articolul 16

La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2008

pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, aprobată prin

Legea nr. 140/2011 , și

Hotărârea Guvernului nr. 686/2008

privind aprobarea normelor metodologice de aplicare a

Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2008

pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 480 din 30 iunie 2008, cu modificările și completările ulterioare.

Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.

PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREȘEDINTELE SENATULUI
VASILE BLAGA
București, 6 ianuarie 2012.
Nr. 9.

Anexa 1 NIVELUL

taxei pentru emisiile poluante în funcție de emisia de dioxid de carbon
┌─────────────────────────┬──────────────────────────┬─────────────────────┐
│
│Emisia de dioxid de carbon│ Nivelul taxei pentru│
│
Norma de poluare*1)
│
- grame CO(2)/km -
│
emisiile poluante
│
│
│
│- euro/1 gram CO(2)- │
├─────────────────────────┼──────────────────────────┼─────────────────────┤
│Hibride, electrice
│
-
│
0
│
├─────────────────────────┼──────────────────────────┼─────────────────────┤
│Euro 6
│
-
│
0
│
├─────────────────────────┼──────────────────────────┼─────────────────────┤
│Euro 5, Euro 4, Euro 3
│
</=120
│
0
│
├─────────────────────────┼──────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
121-150
│
0,5
│
├─────────────────────────┼──────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
151-180
│
1,0
│
├─────────────────────────┼──────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
181-210
│
2,0
│
├─────────────────────────┼──────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
211-240
│
4,0
│
├─────────────────────────┼──────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
241-270
│
6,0
│
├─────────────────────────┼──────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
>/=271
│
8,0
│
└─────────────────────────┴──────────────────────────┴─────────────────────┘
--------
*1) Norma de poluare este cea stabilită prin:
-
Regulamentul (CE) nr. 715/2007
al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce privește emisiile provenind de la vehiculele ușoare pentru pasageri și de la vehiculele ușoare comerciale (Euro 5 și Euro 6) și privind accesul la informațiile referitoare la repararea și întreținerea vehiculelor pentru Euro 5 și Euro 6;
-
directivele 98/69/CE
a Parlamentului European și a Consiliului din 13 octombrie 1998 privind măsurile care urmează a fi adoptate împotriva poluării aerului cu emisii poluante provenind de la autovehicule, precum și modificarea
Directivei 70/220/CEE
și
2002/80/CE
a Comisiei din 3 octombrie 2002 de adaptare la progresul tehnic a
Directivei 70/220/CEE
a Consiliului privind măsurile preconizate împotriva poluării aerului cu emisiile poluante provenite de la autovehicule pentru Euro 3 și Euro 4.

Anexa 2 NIVELUL

taxei pentru emisiile poluante în funcție de norma de poluare
┌─────────────────────────┬──────────────────────┬────────────────────────┐
│
│
Cilindree
│
Nivelul taxei
│
│
Norma de poluare*1)
│Capacitatea cilindrică│pentru emisiile poluante│
│
│
- cmc -
│
- euro/1 cmc -
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│Hibride, electrice
│
│
0
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│Euro 6*2)
│
│
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│Euro 5
│
<=1.200
│
0,065
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
1.201-1.400
│
0,130
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
1.401-1.600
│
0,195
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
1.601-2.000
│
0,260
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
2.001-3.000
│
0,325
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
>3.000
│
0,390
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│Euro 4
│
<=1.200
│
0,50
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
1.201-1.400
│
0,67
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
1.401-1.600
│
0,90
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
1.601-2.000
│
1,80
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
2.001-3.000
│
2,25
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
>3.000
│
2,70
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│Euro 3
│
<=1.200
│
1,30
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
1.201-1.400
│
2,34
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
1.401-1.600
│
3,51
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
1.601-2.000
│
4,68
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
2.001-3.000
│
5,85
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
>3.000
│
7,02
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│Euro 2
│
<=1.200
│
3,00
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
1.201-1.400
│
4,50
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
1.401-1.600
│
6,75
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
1.601-2.000
│
9,00
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
2.001-3.000
│
11,25
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
>3.000
│
16,00
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│Euro 1
│
<=1.200
│
6,60
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
1.201-1.400
│
9,90
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
1.401-1.600
│
14,85
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
1.601-2.000
│
19,80
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
2.001-3.000
│
24,75
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
>3.000
│
29,70
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│Non-Euro
│
<=1.200
│
15,80
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
1.201-1.400
│
23,77
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
1.401-1.600
│
35,62
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
1.601-2.000
│
47,55
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
2.001-3.000
│
70,00
│
├─────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────┤
│
│
>3.000
│
95,10
│
└─────────────────────────┴──────────────────────┴────────────────────────┘
--------
*1) Norma de poluare este cea stabilită prin:
-
Regulamentul (CE) nr. 715/2007
al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce privește emisiile provenind de la vehiculele ușoare pentru pasageri și de la vehiculele ușoare comerciale (Euro 5 și Euro 6) și privind accesul la informațiile referitoare la repararea și întreținerea vehiculelor pentru Euro 5 și Euro 6;
-
Directiva 98/69/CE
a Parlamentului European și a Consiliului din 13 octombrie 1998 privind măsurile care urmează a fi adoptate împotriva poluării aerului cu emisii poluante provenind de la autovehicule, precum și modificarea
Directivei 70/220/CEE
și
Directiva 2002/80/CE
a Comisiei din 3 octombrie 2002 de adaptare la progresul tehnic a
Directivei 70/220/CEE
a Consiliului privind măsurile preconizate împotriva poluării aerului cu emisiile poluante provenite de la autovehicule pentru Euro 3 și Euro 4;
-
directivele 94/12/CE
a Parlamentului European și a Consiliului din 23 martie 1994 privind măsurile care trebuie luate împotriva poluării aerului prin emisiile autovehiculelor și de modificare a
Directivei 70/220/CEE
și
96/69/CE
a Parlamentului European și a Consiliului din 8 octombrie 1996 de modificare a
Directivei 70/220/CEE
privind apropierea legislațiilor statelor membre referitoare la măsurile preconizate împotriva poluării aerului cu emisii provenite de la autovehicule pentru Euro 2;
-
directivele 91/441/CEE
a Consiliului din 26 iunie 1991 de modificare a
Directivei 70/220/CEE
privind apropierea legislațiilor statelor membre referitoare la măsurile preconizate împotriva poluării aerului cu emisiile poluante provenite de la autovehicule și
93/59/CEE
a Consiliului din 28 iunie 1993 de modificare a
Directivei 70/220/CEE
privind apropierea legislațiilor statelor membre referitoare la măsurile preconizate împotriva poluării aerului cu emisiile poluante provenite de la autovehicule pentru Euro 1.
*2) Nivelul taxei pentru emisiile poluante (euro/1 cmc) se va determina odată cu intrarea în vigoare a Normei Euro 6 pentru înmatricularea, vânzarea și introducerea în circulație a vehiculelor noi conform
Regulamentului (CE) nr. 715/2007
.

Anexa 3 NIVELUL

taxei pentru emisiile poluante pentru

autovehiculele din categoriile N(1), N(2), N(3), M(2) și M(3)

Norma de poluare*1)

Nivelul taxei pentru emisiile poluante

- euro/1 cmc -

Euro 6/VI*2)

0

Euro 5/V

0,05

Euro 4/IV

0,25

Euro 3/III

0,5

Euro 2/II

2

Euro 1/I

4

Non-Euro

9

--------

*1) Norma de poluare este cea stabilită prin:

-

directivele 1999/96/CE

a Parlamentului European și a Consiliului din 13 decembrie 1999 privind apropierea legislațiilor statelor membre referitoare la măsurile care trebuie luate împotriva emisiei de poluanți gazoși și de pulberi provenind de la motoarele cu aprindere prin comprimare utilizate la vehicule și emisiile de poluanți gazoși provenind de la motoarele cu aprindere prin scânteie alimentate cu gaz natural sau gaz petrolier lichefiat de gaze utilizate la vehicule și de modificare a

Directivei 88/77/CEE

și

2005/55/CE

a Parlamentului European și a Consiliului din 28 septembrie 2005 privind apropierea legislațiilor statelor membre cu privire la măsurile care trebuie luate împotriva emisiilor de gaze și de particule poluante provenite de la motoarele cu aprindere prin comprimare utilizate la vehicule și împotriva emisiilor de gaze poluante provenite de la motoarele cu aprindere prin scânteie alimentate cu gaz sau cu gaz petrolier lichefiat utilizate la vehicule pentru Euro III, Euro IV, Euro V;

-

directivele nr. 91/542/CEE

a Consiliului din 1 octombrie 1991 de modificare a

Directivei 88/77/CEE

privind apropierea legislațiilor statelor membre referitoare la măsurile care trebuie luate împotriva emisiilor de poluanți gazoși provenind de la motoarele diesel utilizate la vehicule și

96/1/CE

a Parlamentului European și a Consiliului din 22 ianuarie 1996 de modificare a

Directivei 88/77/CEE

de armonizare a legislațiilor statelor membre cu privire la măsurile care trebuie luate împotriva emisiilor de gaze și macroparticule poluante provenite de la motoarele diesel utilizate la vehicule pentru Euro II;

-

Directiva 91/542/CEE

pentru Euro I.

*2) Nivelul taxei pentru emisiile poluante (euro/1 cmc) se va determina odată cu intrarea în vigoare a Normei Euro 6 pentru înmatricularea, vânzarea și introducerea în circulație a vehiculelor noi conform

Regulamentului (CE) nr. 715/2007

al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce privește emisiile provenind de la vehiculele ușoare pentru pasageri și de la vehiculele ușoare comerciale (Euro 5 și Euro 6) și privind accesul la informațiile referitoare la repararea și întreținerea vehiculelor.

Anexa 4 GRILA

privind cotele de reducere a taxei pentru emisiile poluante
┌───────────────────────────────┬──────────────────────┐
│
Vechimea autovehiculului
│
Cota de reducere
│
│
│
- % -
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
nou
│
0
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
</= 1 lună
│
3
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
> 1 lună - 3 luni inclusiv
│
5
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
> 3 luni - 6 luni inclusiv
│
8
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
> 6 luni - 9 luni inclusiv
│
10
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
> 9 luni - 1 an inclusiv
│
13
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
> 1 an - 2 ani inclusiv
│
21
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
> 2 ani - 3 ani inclusiv
│
28
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
> 3 ani - 4 ani inclusiv
│
33
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
> 4 ani - 5 ani inclusiv
│
38
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
> 5 ani - 6 ani inclusiv
│
43
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
> 6 ani - 7 ani inclusiv
│
49
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
> 7 ani - 8 ani inclusiv
│
55
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
> 8 ani - 9 ani inclusiv
│
61
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
> 9 ani - 10 ani inclusiv
│
66
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
> 10 ani - 11 ani inclusiv
│
73
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
> 11 ani - 12 ani inclusiv
│
79
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
> 12 ani - 13 ani inclusiv
│
84
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
> 13 ani - 14 ani inclusiv
│
89
│
├───────────────────────────────┼──────────────────────┤
│
peste 14 ani
│
90
│
└───────────────────────────────┴──────────────────────┘

Anexa 5 GRILA

privind cotele de reducere suplimentară în
funcție de rulajul mediu anual real al autovehiculului
┌────────────────────────┬──────────────────────────────┬─────────────────────┐
│
│Diferența dintre rulajul mediu│
Cota de reducere
│
│Categoria de autovehicul│
anual real și rulajul mediu │
suplimentară (%)
│
│
│
anual standard (km)
│
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
M(1)
│
< 5.000
│
0
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
5.001-10.000
│
0,5
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
10.001-15.000
│
0,75
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
15.001-20.000
│
1,0
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
20.001-25.000
│
1,25
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
25.001-30.000
│
1,5
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
> 30.001
│
1,75
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
N(1)
│
< 10.000
│
0
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
10.001-20.000
│
0,5
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
20.001-30.000
│
0,75
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
30.001-40.000
│
1,0
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
40.001-50.000
│
1,25
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
> 50.001
│
1,5
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
M(2) și N(2)
│
< 15.000
│
0
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
15.001-30.000
│
0,5
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
30.001-45.000
│
0,75
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
45.001-60.000
│
1,0
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
60.001-75.000
│
1,25
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
> 75.001
│
1,5
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
M(3) și N(3)
│
< 25.000
│
0
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
25.001-50.000
│
0,5
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
50.001-100.000
│
0,75
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
100.001-150.000
│
1,0
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
150.001-200.000
│
1,25
│
├────────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┤
│
│
> 200.001
│
1,5
│
└────────────────────────┴──────────────────────────────┴─────────────────────┘
--------

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.