Ordinul nr. 714/2012
pentru aprobarea Procedurii de înregistrare fiscală, din oficiu sau la cererea altei autorități care administrează creanțe fiscale, a unui subiect de drept fiscal care nu și-a îndeplinit obligația de înregistrare fiscală, potrivit legii
prezumat în vigoare
Legături cu alte acte
Ce face acest act
Are ca temei 1
- OG nr. 92/2003 24 decembrie 2003 (prevederi anume) privind Codul de procedură fiscală
În temeiul
art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 109/2009
privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare, al art. 72 alin. (8) și al
art. 228 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
Articolul 1
Se aprobă Procedura de înregistrare fiscală, din oficiu sau la cererea altei autorități care administrează creanțe fiscale, a unui subiect de drept fiscal care nu și-a îndeplinit obligația de înregistrare fiscală, potrivit legii, prevăzută în anexa nr. 1.
Articolul 2
Se aprobă modelul și conținutul următoarelor formulare:
a) "Decizie privind înregistrarea fiscală din oficiu", cod M.F.P. 14.13.02.10;
b) "Notificare privind înregistrarea fiscală din oficiu", cod M.F.P. 14.13.07.10,
prevăzute în anexele nr. 2a) și 2b).
Articolul 3
Caracteristicile de tipărire, modul de utilizare și de arhivare a formularelor menționate la art. 2 sunt prevăzute în anexa nr. 3.
Articolul 4
Înregistrarea fiscală a unui contribuabil, din oficiu sau la cererea altei autorități care administrează creanțe fiscale, se consideră valabilă începând cu data comunicării deciziei privind înregistrarea fiscală din oficiu.
Articolul 5
Referirile la Codul de procedură fiscală reprezintă trimiteri la
Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Articolul 6
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Articolul 7
Direcția generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcția generală de tehnologia informației și Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, precum și direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Articolul 8
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Șerban Pop București, 16 mai 2012. Nr. 714.
Anexa 1 PROCEDURA
de înregistrare fiscală, din oficiu sau la cererea
altei autorități care administrează creanțe fiscale, a unui
subiect de drept fiscal care nu și-a îndeplinit obligația
de înregistrare fiscală, potrivit legii
A. Dispoziții generale
1. Prezenta procedură se aplică de către compartimentul cu atribuții în domeniul înregistrării fiscale din cadrul organului fiscal competent, denumit în continuare compartiment de specialitate.
2. Prin organ fiscal competent, în sensul prezentei proceduri, se înțelege:
a) organul fiscal în a cărui rază teritorială își are domiciliul fiscal contribuabilul - în cazul contribuabililor care au domiciliu fiscal;
b) organul fiscal în a cărui rază teritorială se face constatarea actului sau faptului supus dispozițiilor legale fiscale - în cazul contribuabililor care nu au domiciliu fiscal;
c) organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul permanent - în cazul contribuabililor nerezidenți care își desfășoară activitatea pe teritoriul României prin sedii permanente;
d) organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul secundar - în cazul sediilor secundare care au obligația de înregistrare fiscală, potrivit legii;
e) organul fiscal stabilit prin ordin al ministrului finanțelor publice - pentru contribuabilii nerezidenți care nu au pe teritoriul României un sediu permanent.
3. Prezenta procedură se aplică persoanelor fizice, persoanelor juridice, precum și entităților fără personalitate juridică care au obligația depunerii declarației de înregistrare fiscală, conform legii, precum și sediilor secundare care au obligația înregistrării ca plătitori de impozit pe venituri din salarii, conform legii, denumite în continuare contribuabili.
4. Prezenta procedură nu se aplică persoanelor fizice care dețin cod numeric personal și sunt supuse impozitului pe venit.
B. Procedura privind înregistrarea, din oficiu sau la cererea altei autorități care administrează creanțe fiscale, a unui contribuabil care nu și-a îndeplinit obligația de înregistrare fiscală, potrivit legii
1. Înregistrarea fiscală din oficiu a contribuabililor se realizează de către organul fiscal competent:
a) pe baza constatărilor proprii;
b) la cererea altei autorități care administrează creanțe fiscale.
2. Dacă înregistrarea fiscală din oficiu se realizează pe baza constatărilor unor compartimente cu atribuții de administrare fiscală, aceste compartimente transmit compartimentului de specialitate o solicitare motivată, însoțită de copii de pe documentele care au stat la baza formulării solicitării. Solicitarea se semnează de conducătorul compartimentului solicitant.
3. Dacă înregistrarea fiscală din oficiu se realizează pe baza constatărilor organelor de inspecție fiscală, acestea transmit compartimentului de specialitate o solicitare motivată, însoțită de copii de pe actele care au stat la baza formulării solicitării. Solicitarea se semnează de coordonatorul organului de inspecție fiscală.
4. Dacă înregistrarea fiscală din oficiu se realizează la cererea altei autorități care administrează creanțe fiscale, aceste autorități transmit organului fiscal competent o solicitare motivată, însoțită de copii de pe documentele care au stat la baza formulării solicitării. Solicitarea se semnează de conducătorul autorității solicitante și trebuie să conțină atât dovada faptului că persoana a cărei înregistrare fiscală este solicitată este subiect al unui raport juridic fiscal, cât și toate elementele de identificare ale acestei persoane: denumirea/numele și prenumele, adresa și, după caz, codul de identificare fiscală. Dacă se solicită înregistrarea fiscală a unor sedii secundare trebuie comunicate și datele de identificare ale contribuabilului care le-a înființat, și anume: denumirea, codul de identificare fiscală, domiciliul fiscal.
5. În cazul în care autoritatea care administrează creanțe fiscale nu transmite dovada că persoana a cărei înregistrare fiscală este solicitată este subiect al unui raport juridic fiscal și/sau transmite datele de identificare incomplete, organul fiscal competent respinge cererea. Organul fiscal competent comunică autorității solicitante respingerea motivată a cererii.
6. Compartimentul de specialitate întocmește notificări, care se semnează de conducătorul unității fiscale și se comunică contribuabililor potrivit art. 44 din Codul de procedură fiscală, în cazul în care înregistrarea fiscală din oficiu are la bază:
a) constatări proprii ale organelor de administrare fiscală;
b) solicitări ale altor organe care administrează creanțe fiscale.
7. Nu se emit notificări în cazul în care înregistrarea fiscală din oficiu are la bază:
a) constatări ale organelor de inspecție fiscală;
b) hotărâri judecătorești definitive și irevocabile transmise de instanțele judecătorești, prin care se dispune înscrierea unor fapte în cazierul fiscal al persoanelor fizice nerezidente, neînregistrate fiscal în România.
8. În cazul în care, în termenul prevăzut de notificare, contribuabilul depune declarația de înregistrare fiscală, procedura se sistează prin referat motivat, înregistrarea fiscală efectuându-se în baza declarației contribuabilului. Referatul se aprobă de conducătorul organului fiscal competent.
9. În cazul în care, în termenul prevăzut de notificare, contribuabilul prezintă organului fiscal competent documente din care să rezulte că nu are obligația de a solicita înregistrarea fiscală, compartimentul de specialitate analizează documentația depusă și întocmește un referat prin care propune sistarea procedurii de înregistrare din oficiu a contribuabilului. Referatul se aprobă de conducătorul organului fiscal competent. Sistarea procedurii de înregistrare din oficiu se aduce de îndată la cunoștința contribuabilului.
10. După expirarea termenului prevăzut de notificare, compartimentul de specialitate, în baza datelor deținute, întocmește un referat prin care propune înregistrarea fiscală din oficiu a contribuabilului respectiv dacă:
a) contribuabilul nu se prezintă în urma notificării;
b) documentele prevăzute la pct. 9, prezentate de contribuabil, ca urmare a notificării, nu justifică sistarea procedurii de înregistrare fiscală;
c) contribuabilul se încadrează în una dintre situațiile prevăzute la pct. 7.
11. Referatul trebuie să conțină, în mod obligatoriu, toate datele de identificare ale persoanei care urmează să fie înregistrată fiscal, motivația înregistrării din oficiu și, după caz, obligațiile declarative care vor fi înscrise în vectorul fiscal.
12. În baza referatului, compartimentul de specialitate întocmește decizia privind înregistrarea fiscală din oficiu, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2a) la ordin. Referatul și decizia privind înregistrarea fiscală din oficiu, însoțite de documentația care a stat la baza înregistrării din oficiu, se înaintează spre aprobare conducătorului unității fiscale. Decizia se întocmește în două exemplare, din care un exemplar se comunică contribuabilului, potrivit art. 44 din Codul de procedură fiscală, iar al doilea exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
13. Data înregistrării din oficiu a contribuabilului este data comunicării deciziei privind înregistrarea fiscală din oficiu.
14. Înainte de comunicarea deciziei privind înregistrarea fiscală din oficiu, compartimentul de specialitate verifică dacă respectivul contribuabil a depus declarație de înregistrare fiscală, după expirarea termenului prevăzut în notificare.
15. În cazul contribuabililor care depun declarație de înregistrare fiscală până la data comunicării deciziei privind înregistrarea fiscală din oficiu, procedura se sistează prin referat motivat, înregistrarea fiscală efectuându-se în baza declarației contribuabilului. Referatul se aprobă de conducătorul organului fiscal competent.
16. În termen de două zile lucrătoare de la data comunicării deciziei privind înregistrarea din oficiu, compartimentul de specialitate întocmește certificatul de înregistrare fiscală, care se semnează de către conducătorul unității fiscale și care se comunică contribuabilului, potrivit art. 44 din Codul de procedură fiscală.
17. Odată cu înregistrarea contribuabilului se aplică și sancțiunile pentru nedepunerea la termenele prevăzute de lege a declarației de înregistrare fiscală, conform prevederilor legale în vigoare.
18. Dacă înregistrarea fiscală s-a realizat la solicitarea altei autorități care administrează creanțe fiscale, după comunicarea deciziei privind înregistrarea fiscală din oficiu, compartimentul de specialitate comunică și autorității solicitante codul de înregistrare fiscală atribuit respectivului contribuabil, precum și data înregistrării fiscale.
19. Documentele care au stat la baza înregistrării fiscale, precum și actele administrative și procedurale emise de organul fiscal în aplicarea procedurii se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
Anexa 2 a)
SIGLA MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE SIGLA
MFP Agenția Națională de Administrare Fiscală ANAF
Direcția Generală a Finanțelor Publice a .............. Adresa:
Administrația Finanțelor Publice a ....................
Nr. ........./................ Tel.:
Fax:
E-mail:
DECIZIE PRIVIND ÎNREGISTRAREA FISCALĂ DIN OFICIU
Denumire/Nume, prenume ...............................................
Adresa:
localitatea .................., str. ................ nr. ....., bl. ...., ap. ...., et. ...., județul/sectorul ............
În baza prevederilor
art. 72 din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și a Referatului privind înregistrarea fiscală nr. ......... din data ...................., vă comunicăm următoarele:
Potrivit informațiilor și documentelor deținute de organul fiscal/comunicate de .......(altă autoritate)....., aveați obligația să vă înregistrați fiscal, potrivit dispozițiilor
art. 72 din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 , republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Potrivit
art. 72 alin. (8) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, ați fost înregistrat fiscal din oficiu și vi s-a atribuit codul de identificare fiscală ...................... . Înregistrarea fiscală produce efecte începând cu data comunicării prezentei decizii.
De la data înregistrării fiscale, aveți următoarele obligații declarative înscrise în vectorul fiscal:
...........................................................................
Obligațiile declarative înscrise în vectorul fiscal pot fi modificate și completate prin depunerea, la organul fiscal competent, a unei declarații de mențiuni.
Motivația înregistrării fiscale din oficiu: ...............................
...........................................................................
...........................................................................
Împotriva prezentei decizii se poate formula contestație la organul fiscal emitent, în conformitate cu dispozițiile
art. 209 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, în termen de 30 de zile de la data comunicării, potrivit art. 207 alin. (1) din același act normativ.
Conducătorul unității fiscale
Numele și prenumele .............................
Semnătura și ștampila unității ..................
Întocmit
Numele și prenumele .............................
Funcția .........................................
Semnătura .......................................
Cod M.F.P. 14.13.02.10 www.anaf.ro
Anexa 2 b)
SIGLA MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE SIGLA
MFP Agenția Națională de Administrare Fiscală ANAF
Direcția Generală a Finanțelor Publice a .............. Adresa:
Administrația Finanțelor Publice a ....................
Nr. ........./................ Tel.:
Fax:
E-mail:
NOTIFICARE PRIVIND ÎNREGISTRAREA FISCALĂ DIN OFICIU
Către: Denumire/Nume, prenume ..........................................
Adresa:
localitatea .............., str. ............. nr. ......, bl. ....,
ap. ...., et. ...., județul/sectorul ..............
Având în vedere că, potrivit prevederilor
art. 72 din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare, aveați obligația să solicitați înregistrarea fiscală, vă rugăm ca, în termen de 5 zile de la primirea prezentei notificări, să vă prezentați la sediul nostru pentru a depune declarația de înregistrare fiscală sau pentru a ne prezenta documente din care să rezulte că nu aveți obligația înregistrării fiscale.
În cazul în care nu depuneți declarația de înregistrare fiscală sau nu prezentați organului fiscal documentele care să justifice că nu aveți obligația de înregistrare fiscală, organul fiscal va proceda la înregistrarea fiscală din oficiu, conform legii.
Conducătorul unității fiscale
Numele și prenumele ...........................
Semnătura și ștampila unității ................
Întocmit
Numele și prenumele ...........................
Funcția .......................................
Semnătura .....................................
Cod M.F.P. 14.13.07.10 www.anaf.ro
Anexa 3 Caracteristicile de tipărire, modul de utilizare și
de arhivare a formularelor
1. Decizie privind înregistrarea fiscală din oficiu
1.1. Denumire: "Decizie privind înregistrarea fiscală din oficiu"
1.2. Cod MFP: 14.13.02.10
1.3. Format: A4/t1
1.4. Caracteristici de tipărire:
- pe o singură față;
- se utilizează echipament informatic pentru editare.
1.5. U/M: set (2 file)
1.6. Se difuzează: gratuit.
1.7. Se utilizează: pentru înregistrarea fiscală.
1.8. Se întocmește
- în: două exemplare;
- de: organul fiscal competent.
1.9. Circulă:
- originalul la contribuabil;
- copia la organul fiscal.
1.10. Se arhivează: la dosarul fiscal al contribuabilului.
2. Notificare privind înregistrarea fiscală din oficiu
2.1. Denumire: "Notificare privind înregistrarea fiscală din oficiu"
2.2. Cod MFP: 14.13.07.10
2.3. Format: A4/t1
2.4. Caracteristici de tipărire:
- pe o singură față;
- se utilizează echipament informatic pentru editare.
2.5. U/M: set (2 file)
2.6. Se difuzează: gratuit.
2.7. Se utilizează: pentru notificarea contribuabililor care au obligația înregistrării fiscale.
2.8. Se întocmește
- în: două exemplare;
- de: organul fiscal competent.
2.9. Circulă:
- originalul la contribuabil;
- copia la organul fiscal.
2.10. Se arhivează: la dosarul fiscal al contribuabilului.
------
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.